تاثیر تمرینات واقعیت مجازی بر کیفیت زندگی و خطر سقوط مردان سالمند مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

کمردرد یکی از شایع ترین دردهای اسکلتی عضلانی در سالمندان است که با افزایش خطر سقوط و کاهش کیفیت زندگی آن ها همراه است. استفاده از واقعیت مجازی یکی از روش های نوین توان بخشی بر پایه فعالیت بدنی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر 8 هفته تمرینات واقعیت مجازی بر کیفیت زندگی و خطر سقوط مردان سالمند مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی است. 

روش ها:

 از بین سالمندان مرد مبتلا به کمردرد مزمن شهر همدان 27 نفر با توجه به معیارهای ورود مطالعه به صورت هدفمند انتخاب و در قالب 2 گروه تمرینات واقعیت مجازی (13 نفر) و کنترل (14 نفر) در مطالعه نیمه آزمایشی حاضر که در سال 1399-1400 انجام شد، شرکت کردند. گروه تمرینات واقعیت مجازی طی یک دوره 8 هفته ای، 3 جلسه در هفته و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تمرینات را انجام دادند و گروه کنترل طی این مدت تحت هیچ گونه مداخله درمانی قرار نگرفتند. خطر سقوط و کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله به وسیله دستگاه بایودکس و پرسش نامه کیفیت زندگی فرم کوتاه 36 سوالی ارزیابی شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 تعیین شد.

یافته ها :

نتایج آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون، تمرینات واقعیت مجازی موجب کاهش خطر سقوط (0/001=P و 35/712=F) و افزایش کیفیت زندگی (0/001=P و 32/829=F) سالمندان در گروه آزمایش شد. در گروه کنترل تفاوت معنی داری پس از 8 هفته در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد (0/05<p).

نتیجه گیری:

 نتایج این پژوهش اثرات مفید استفاده از تمرینات واقعیت مجازی را به عنوان یک روش کم هزینه، در دسترس، متنوع و لذت بخش برای کاهش خطر سقوط و افزایش کیفیت زندگی در سالمندان مرد مبتلا به کمردرد مزمن نشان داد. بنابراین پیشنهاد می شود از تمرینات واقعیت مجازی جهت توانبخشی این افراد استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!