فهرست مطالب

مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین
سال نهم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/17
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نگار تدریس حسنی*، فریدون نوشیروان راحت آباد صفحات 102-109

    در عصر امروز و باتوجه به پیشرفت های حوزه تکنولوژی، دارا بودن افراد از یادآورهای دارو، به ویژه میان بیماران مزمنی که مصرف روزانه دارو برای آن ها واجب است، بسیار مفید است. نرم افزارهای یادآور دارو، باتوجه به وجود تلفن های هوشمند، می توانند گزینه مناسبی جهت یادآوری مصرف دارو اعم از حیاتی، روزانه و حتی دوره ای باشند. طبق تحقیقات انجام شده میان بزرگسالان در گروه های سنی دسته بندی شده، سالمندان بیشترین درصد فراموشی مصرف دارو را دارا بوده و از این رو سالمندان به عنوان جامعه هدف اولیه انتخاب شدند.

    کلیدواژگان: اپلیکیشن، یادآور، دارو، سالمند، پرونده الکترونیکی
  • سعید غفاری، ثریا ضیایی، حمید قاضی زاده، شعله زکیانی* صفحات 110-121

    هدف :

    مدیریت دانش می تواند یک مزیت رقابتی پایدار در یک محیط پویا ایجاد کند. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی برای بهبود خدمات اطلاع رسانی در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران بر اساس مولفه های مدیریت دانش (فناوری اطلاعات، فرهنگ و راهبردها) انجام شده است.

    روش ها:

     تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی به روش پیمایشی با رویکرد کاربردی و با جامعه آماری 630 نفر از مدیران کتابخانه های مرکزی و اقماری دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بازه زمانی 1400 تا 1401 بود. حجم نمونه با متد کوکران 373 نفر و به روش تصادفی ساده بود. ابزار پژوهش پرسش نامه خودساخته محقق با تلفیقی از پرسش نامه استاندارد سازمان بهره وری آسیایی و پرسش نامه لایب کوال بود. جهت تحلیل داده ها، از آمار توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و آمار استنباطی تحلیل رگرسیونی خطی چندگانه، تحلیل مسیر، تحلیل عامل تاییدی در نرم افزار آموس نسخه 24 استفاده شد.

    یافته ها :

    نتایج نشان داد مولفه فناوری مدیریت دانش با ضریب بتای 0/26، قوی ترین رابطه همبستگی را با کیفیت خدمات اطلاع رسانی داشت. متغیر فرهنگ سازمانی با مقدار بتای 0/23 در مرتبه دوم و متغیر استراتژی، با مقدار بتای 0/22 قرار داشت. 

    نتیجه گیری:

     نتایج تحقیق نشان داد در بین مولفه های مدیریت دانش، به ترتیب اولویت فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و استراتژی های سازمانی بر ارتقا و بهینه سازی خدمات اطلاعاتی کتابخانه ها تاثیرگذار هستند. بنابراین مدیران کتابخانه ها جهت ارایه بهترین خدمات اطلاع رسانی، بایستی توجه خاص به ارتقای فناوری اطلاعات درکتابخانه ها داشته و سپس با رویکرد ارتقای فرهنگ سازمانی به اصلاح فرایندها و استراتژی های ساختاری بپردازند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، خدمات اطلاع رسانی، کتابخانه علوم پزشکی، ایران
  • لیلا گودرزی، علیرضا اسفندیاری مقدم*، بهروز بیات صفحات 122-133

    هدف :

    اشتراک گذاری اطلاعات نقش مهمی در توسعه استراتژیک دانشگاه ها دارد اشتراک گذاری اطلاعات نقش مهمی در توسعه استراتژیک دانشگاه ها دارد و سرمایه گذاری است که توسط کتابخانه های دانشگاهی انجام می شود. هدف این مطالعه علم سنجی ارایه یک نقشه علمی از اشتراک گذاری اطلاعات کتابخانه در پایگاه داده وب آو ساینس از سال 1990 تا 2022 است.

    روش ها :

    پژوهش کاربردی حاضر از نوع کمی است که با روش علم سنجی انجام شده است. ابزار گرد آوری داده ها پایگاه اطلاع رسانی وب آوساینس و جامعه آماری آن کلیه مدارک موجود در زمینه اشتراک گذاری اطلاعات از سال 1990 تا 2022 است. با استفاده از کلیدواژه های مرتبط 924 مدرک تا پایان سال 2022 میلادی، استخراج و تحلیل های علم سنجی و مصورسازی با استفاده از نرم افزارهای اکسل و VOS Viewer نسخه 1/6/19 انجام شد.

    یافته ها :

    نتایج نشان داد که انتشار مقالات و مدارک مرتبط دارای روندی صعودی است. به طوری که از 1 مدرک در سال 1990 به 1056 مدرک در سال 2022 رسیده است. مقالات در صدر بیشترین نوع مدارک هستند، بیشترین تعداد مدارک به زبان انگلیسی و کشور آمریکا بزرگ ترین تولیدکننده مدارک است. پرکارترین نویسنده در این زمینه، عبداله ابریزاح با دارا بودن 5 تالیف است، مجله Evidence based library and information practice با چاپ 53 عنوان مدرک، مجله هسته و اصلی در اشتراک گذاری اطلاعات کتابخانه های دانشگاهی است.

    نتیجه گیری:

     این مطالعه یک چشم انداز کلی از اشتراک گذاری اطلاعات کتابخانه های دانشگاهی در پایگاه وب آوساینس ارایه کرده است که می تواند برای مخاطبان و پژوهشگران راهنما و یک نقشه راه باشد.

    کلیدواژگان: علم سنجی، پایگاه وب آو ساینس، اشتراک گذاری اطلاعات، کتابخانه های دانشگاهی
  • فاطمه حاجی علیخانی، سپیده صادقی*، فرزانه محمدی، مهناز نیک آئین صفحات 134-143

    هدف:

     کرونا ویروس جدید به عنوان یک بیماری حاد تنفسی در سال 2019 میلادی در بسیاری از کشور های جهان گسترش یافت. بهترین راه مبارزه با این بیماری قطع زنجیره انتقال آن است. رفتار دانشجویان به عنوان قشر فرهنگی الگوی اقشار مختلف جامعه است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در رابطه با کروناویروس جدید انجام شد.

    روش ها:

     این مطالعه مقطعی بر روی 252 نفر از دانشجویان در سال 1400به روش نمونه برداری تصادفی ساده انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه 40 سوالی محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر بود. به منظور بررسی اطلاعات، داده ها پس از ورود به SPSS نسخه 26و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.

    یافته ها:

     شرکت کنندگان در این مطالعه 189 نفر (75 درصد) دختر و 63 نفر (25 درصد) پسر بودند. میانگین نمره آگاهی دانشجویان برابر با 2/33±20/07 (با محدوده صفر تا 24)، نگرش 6/58±55/25 (با محدوده 14 تا 70) و عملکرد برابر با 1/37±9/96 (با محدوده صفر تا 11) نشان دهنده آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در سطح مطلوب بود. در این مطالعه، عملکرد دانشجویان دختر بالاتر از پسران ارزیابی شد و تفاوت معناداری (P=0/551) بین آگاهی و نگرش با سطح تحصیلات وجود نداشت.

    نتیجه گیری :

    نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان در مورد راه های پیشگیری و انتقال کرونا در حد مطلوب است. بنابراین اجرای برنامه آموزشی در خصوص رفتارهای بهداشتی از طریق پمفلت، پوستر و رسانه های ارتباط جمعی(تلویزیون و رادیو) و همچنین داشتن استراتژی های آمادگی برای مقابله و کنترل بیماری ها می تواند روشی موثر در افزایش آگاهی ، نگرش و عملکرد افراد در پیشگیری از شیوع گسترده بیماری باشد.

    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، دانشجویان، کووید 19
  • علی یلفانی*، میثم سحاب قلی فر، زهرا رئیسی، آزاده عسگرپور کاجی صفحات 144-155

    هدف :

    کمردرد یکی از شایع ترین دردهای اسکلتی عضلانی در سالمندان است که با افزایش خطر سقوط و کاهش کیفیت زندگی آن ها همراه است. استفاده از واقعیت مجازی یکی از روش های نوین توان بخشی بر پایه فعالیت بدنی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر 8 هفته تمرینات واقعیت مجازی بر کیفیت زندگی و خطر سقوط مردان سالمند مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی است. 

    روش ها:

     از بین سالمندان مرد مبتلا به کمردرد مزمن شهر همدان 27 نفر با توجه به معیارهای ورود مطالعه به صورت هدفمند انتخاب و در قالب 2 گروه تمرینات واقعیت مجازی (13 نفر) و کنترل (14 نفر) در مطالعه نیمه آزمایشی حاضر که در سال 1399-1400 انجام شد، شرکت کردند. گروه تمرینات واقعیت مجازی طی یک دوره 8 هفته ای، 3 جلسه در هفته و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تمرینات را انجام دادند و گروه کنترل طی این مدت تحت هیچ گونه مداخله درمانی قرار نگرفتند. خطر سقوط و کیفیت زندگی قبل و بعد از مداخله به وسیله دستگاه بایودکس و پرسش نامه کیفیت زندگی فرم کوتاه 36 سوالی ارزیابی شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 تعیین شد.

    یافته ها :

    نتایج آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس یک راهه نشان داد با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون، تمرینات واقعیت مجازی موجب کاهش خطر سقوط (0/001=P و 35/712=F) و افزایش کیفیت زندگی (0/001=P و 32/829=F) سالمندان در گروه آزمایش شد. در گروه کنترل تفاوت معنی داری پس از 8 هفته در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد (0/05<p).

    نتیجه گیری:

     نتایج این پژوهش اثرات مفید استفاده از تمرینات واقعیت مجازی را به عنوان یک روش کم هزینه، در دسترس، متنوع و لذت بخش برای کاهش خطر سقوط و افزایش کیفیت زندگی در سالمندان مرد مبتلا به کمردرد مزمن نشان داد. بنابراین پیشنهاد می شود از تمرینات واقعیت مجازی جهت توانبخشی این افراد استفاده شود.

    کلیدواژگان: کمردرد، سقوط، سالمندی، واقعیت مجازی، کیفیت زندگی
  • صدیقه خدابنده شهرکی*، جمیله فرخزادیان، زهرا صادقی صفحات 156-167

    هدف:

     توانمندسازی روان شناختی می تواند بر سلامت و تعهد سازمانی تاثیر گذارد و بهره وری پرستاران را افزایش دهد. این تحقیق با هدف ارزیابی توانمند سازی روان شناختی و ارتباط آن با سلامت و تعهد سازمانی در پرستاران انجام شد.

    روش ها :

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی از نوع همبستگی بود که در سال 1400 بر روی پرستاران شاغل در یک بیمارستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی در جنوب شرق ایران انجام شد. 225 نفر از پرستاران به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسش نامه های توانمندسازی روان شناختی، سلامت سازمانی هوی وفلیدمن و تعهد سازمانی آلن و مایر جمع آوری شدند. جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از شاخص های مرکزی و پراکندگی، آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.

    یافته ها:

     میانگین نمره توانمندسازی روان شناختی در حد متوسط (8/24±59/82)، سلامت سازمانی در حد بالا (18/56±151/10) و تعهد سازمانی پرستاران در حد متوسط (8/05±76/41) بود. ارتباط مستقیم معنی داری بین توانمندی روان شناختی با سلامت (r=0/6) و تعهد سازمانی (r=0/45) مشاهده شد (0/001= P).

    نتیجه گیری :

    بین توانمند سازی روان شناختی و سلامت وتعهد سازمانی ارتباط معنی داری وجود داشت. انجام مداخلاتی در زمینه توانمند سازی روان شناختی جهت ارتقای سلامت و تعهد سازمانی در پرستاران توصیه می شود.

    کلیدواژگان: توانمند سازی روان شناختی، سلامت سازمانی، تعهد سازمانی، پرستاران
  • پریسا زارعی، مرضیه معراجی، سید رضا مظلوم، مهدی یوسفی، سمیه فضائلی* صفحات 168-179

    هدف :

    ارزیابی مستمر مستندسازی پرونده پزشکی متضمن کیفیت مراقبت است. هدف از این مطالعه ارزیابی وضعیت مستندسازی پرستاری قبل و بعد از ارایه بازخورد به پرستاران در بخش اورژانس بود.

    روش ها :

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1401 در اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) در شهر مشهد انجام شد. ابتدا ابزار ارزیابی مستندسازی پرستاری اورژانس از طریق بررسی متون به دست آمد و روان سنجی شد. سپس 150 پرونده به صورت تصادفی انتخاب و با ابزار بررسی شدند. نتایج بررسی به همراه راهنمای مستندسازی صحیح به صورت ویدیویی به کادر پرستاری بازخورد داده شد. 1 ماه بعد از مداخله، 150 پرونده به صورت مجدد بررسی و نتایج با یکدیگر مقایسه شدند. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های تی مستقل، اسکویر و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها:

     22 شاخص وارد روان سنجی ابزار شدند و 18 شاخص امتیاز نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا بالای 0/56 و 0/79 به دست آوردند. ضریب آلفای کرونباخ با 0/85 تایید شد. میانگین امتیاز وضعیت مستندسازی پرستاری قبل از مداخله 2/1± 27/9 و بعد از مداخله 1/6± 29/1 از امتیاز کلی 36 بود که افزایش معناداری (0/001>P) داشت. بیشترین درصد موارد ناقص و سفید مستندسازی مربوط به شاخص های فرم تریاژ و رعایت اصول اصلاح یا اضافه کردن بود.

    نتیجه گیری:

     وضعیت مستندسازی شاخص های پرستاری در پرونده های بخش اورژانس بعد از مداخله بهبود معنا دار پیدا کرد. توصیه می شود ارزیابی و ارایه بازخورد به پرستاران در خصوص مستندسازی به طور مستمر پیگیری شود.

    کلیدواژگان: ابزار ارزیابی، مستندسازی، پرستاری، اورژانس، بازخورد
  • اکرم آزاد، زهره جوانمرد* صفحات 180-191

    هدف:

     تغییرات ناشی از تحولات فناوری در بخش مدیریت اطلاعات سلامت باعث افزایش اهمیت این بخش و همچنین پیدایش نیازهای آموزشی جدید برای کارکنان این بخش شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی نیازسنجی آموزشی کارکنان بخش مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان های آموزشی درمانی شهرستان فردوس است.

    روش ها :

    پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی بود که در سال 1400 در بیمارستان های آموزشی درمانی شهرستان فردوس انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستان های آموزشی درمانی شهرستان فردوس بودند. جهت نمونه‏گیری از روش سرشماری استفاده شد و جامعه پژوهش به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه زارعی و همکاران بود. داده های پرسش نامه‏ ها، پس از گردآوری، در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.

    یافته ها :

    30 نفر از کارکنان در این پژوهش شرکت کردند. از دید کارکنان، میانگین نیاز به آموزش در زمینه های کامپیوتر و فناوری اطلاعات 65 درصد، در زمینه گردآوری داده‏ ها 70 درصد، در زمینه طبقه ‏بندی اطلاعات سلامت 70 درصد، در زمینه اجرای فعالیت های آماری سلامت 65 درصد و در زمینه ایمنی و سلامت شغلی 60 درصد بود، که نشان دهنده نیاز زیاد (2/1 تا 3) به آموزش در این 5 بخش است.

    نتیجه گیری:

     نتایج مطالعه حاضر نشان داد نیازهای آموزشی کارکنان در سطح زیاد است. بهترین گزینه برای ارتقای مهارت های کارکنان، برگزاری دوره های آموزشی است. به منظور افزایش کارایی این دوره ‏ها پیشنهاد می شود دوره های آموزشی متناسب با سطح نیاز مهارتی کارکنان برگزار شوند.

    کلیدواژگان: نیازسنجی، ارزیابی نیازهای آموزشی، مدیریت اطلاعات سلامت
  • نیلوفر سهرابی*، حامد مومنی صفحات 192-205

    هدف:

     بسیاری از کشورها از فناوری اطلاعات به عنوان یکی از سازوکارهای حکومتی جهت مقابله با کرونا استفاده کرده اند. با استفاده از کاربردهای پیشرفته فناوری اطلاعات می توان در مورد شیوع بیماری، وضعیت موجود و روند آن پیش بینی کرد و خطرات آن را کاهش داد. این مقاله با انگیزه پیشرفت و کاربردهای اخیر هوش مصنوعی و کلان داده ها و با تاکید بر اهمیت آن ها در پاسخ گویی به شیوع کووید-19 و جلوگیری از اثرات شدید این بیماری انجام شده است.

    روش ها :

    در این مطالعه پایگاه ها و بانک های اطلاعاتی معتبر ازجمله پابمد، پایگاه مرگز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر و ساینس دایرکت، با استفاده از کلیدواژه های Corona Virus ، COVID 19 ، Artificial Intelligence و Big Data مورد جست وجو قرار گرفتند. تاریخ تالیف مقالات مورد جست وجو در سال 2020 بود. معیارهای ورود به پژوهش دسترسی رایگان به مقالات و زبان انتشار فارسی یا انگلیسی بود. از مجموع 150 مقاله درنهایت 9 مقاله وارد مطالعه شد.

    یافته ها :

    در این مطالعه مشخص شد که برای پیش بینی و تشخیص بیماری کووید-19 راهکارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی و کلان داده وجود دارد، ازجمله مدل هایی از شبکه عصبی پیچیده و فناوری یادگیری عمیق برای تشخیص این بیماری و همچنین تجزیه وتحلیل اطلاعات حاصل از کلان داده و فناوری یادگیری ماشین برای پیش بینی و تشخیص بیماری مورد بررسی قرار گرفت.

    نتیجه گیری:

     بسیاری از راهکارهای موردبحث جهت پیش بینی و تشخیص بیماری قابلیت بالایی جهت پیاده سازی و الگوبرداری دارد، اما برای استفاده از ظرفیت کامل این فناوری ها نیاز به رفع مشکلاتی ازجمله فقدان مجموعه داده های استاندارد، امنیت و کیفیت داده هاست که استفاده از داده های مراکز معتبر و تجهیزات ارتباطی پیشرفته می تواند به این امر کمک کند.

    کلیدواژگان: انفورماتیک پزشکی، هوش مصنوعی، کلان داده، کووید-19
|
  • Negar Tadris Hasani*, Fereidoun Nowshiravan Rahatabad Pages 102-109

    With the advancement of technology, the use of pill reminders has become highly beneficial, particularly for patients with chronic diseases who require daily medication uptake. Considering the widespread use of smartphones, the pill reminder apps can be a suitable tool for daily and even periodic reminding of patients about the uptake of their pills. The elderly people have been reported to forget to take their medications more than other age groups, making them the primary target for such apps. The factors such as loneliness and negligence of caregivers have a significant negative effect on medication management in the elderly [1].

    Keywords: Application, Reminder, Medicine, Elderly, Electronic Health Record (EHR)
  • Saeed Ghafari, Sorayya Ziaei, Hamid Ghazizadeh, Sholeh Zakiani* Pages 110-121
    Objective 

    Knowledge management can create a sustainable competitive advantage in a dynamic environment. The current study aims to provide a model for improving information services in libraries of medical sciences universities in Iran based on knowledge management components (information technology, culture, and strategies).

    Methods

    This is a descriptive-analytical survey. The study population consists of 630 managers of the libraries of medical sciences universities in Iran in 2021-2022. The sample size was determined 373 using Cochran’s formula and sampling was done by a simple random method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire including the Asian productivity organization’s knowledge management scale and the LibQUAL questionnaire. Descriptive statistics (frequency, percentage, and mean) and inferential statistics (correlation test, multiple regression analysis, and confirmatory factor analysis) were used for data analysis performed in AMOS software, version 24.

    Results 

    The knowledge management component of information technology had the strongest correlation with the quality of information services (β=0.26), followed by the organizational culture component (β=0.23). The component of strategy ranked third was with a beta value of 0.22.

    Conclusion

    The knowledge management components of information technology, organizational culture and organizational strategies are effective on the promotion of information services in the libraries of medical sciences universities in Iran. The library managers should pay more attention to the improvement of information technology infrastructures in libraries and optimize the processes and strategies by improving the organizational culture.

    Keywords: Knowledge management, Information services, Medical libraries, Iran
  • Leila Goodarzi, Alireza Esfandiary Moghadam*, Behrooz Bayat Pages 122-133
    Objective

    Information sharing plays an important role in the development of universities. It is a strategic investment that is done by academic libraries. This scientometric study aims to provide a scientific map of library information sharing in the Web of Science database from 1990 to 2022.

    Methods

    This is a quantitative study using the scientometrics approach. The data were collected from the Web of Science database. The study population consists of all papers in the field of library information sharing in the Web of Science from 1990 to 2022. Using the related keywords, 1056 records were yielded which underwent scientific analysis and visualization in Excel and VOS Viewer software, version 1.6.19.

    Results

    The number of related papers had an upward trend which reached from one paper in 1990 to 1056 papers in 2022. Most of them were research articles, published in English by authors from the US. The author with the highest contribution was Abdullah Abrizah with 5 papers. The journal “Evidence Based Library and Information Practice” was the journal with the highest number of papers in academic library information sharing (n=53).

    Conclusion

    This study, by providing a scientific map of library information sharing in the Web of Science, can be helpful for researchers.

    Keywords: Scientometrics, Web of Science database, Information sharing, Academic libraries
  • Fateme Hajialikhani, Sepideh Sadeghi*, Farzaneh Mohammadi, Mahnaz Nikaeen Pages 134-143
    Objective 

    The novel coronavirus disease 2019 (COVID-19), as an acute respiratory disease, spred to many countries in 2019. The best way to fight this disease is to break the chain of infection. This study aims to survey the knowledge, attitude and practice of students in Isfahan University of Medical Sciences (IUMS) regarding COVID-19.

    Methods

    This cross-sectional study was conducted on 252 students of IUMS who were selected by a simple random sampling method.The data collection tool was a researcher-made questionnaire with 40 items and acceptable validity and reliability. The data were analyzed in SPSS software, version 26 using descriptive statistics and statistical tests.

    Results

    The participants were 189 females (75%) and 63(25%) males. The mean scores of knowledge, attitude, and practice was 20.07±2.33 (ranged 0-24), 55.25±6.58 (ranged 14-70), and 9.96±1.37 (ranged 0-11), respectively, indicating their favorable level. The practice of female students was signifcantly higher than that of males. There was no significant difference in knowledge and attitude among students with different educational levels (P=0.551).

    Conclusion

    knowledge, attitude, and practice of IUMS students regarding the protection measures against COVID-19 are at a favorable level. Implementing educational programs regarding health behaviors through pamphlets, posters, and mass media (TV and radio) as well as having preparedness strategies to deal with and control diseases can be effective to increase people's knowledge, attitude, and practice regarding the pandemics.

    Keywords: Knowledge, Attitude, Practice, Students, COVID-19
  • Ali Yalfani*, Meysam Sahab Gholifar, Zahra Raeisi, Azadeh Asgarpoor Kaji Pages 144-155
    Objective

    Low back pain (LBP) is one of the most common musculoskeletal pains in the elderly, which is associated with an increased risk of falling and reduced quality of life. Using virtual reality is new method for the rehabilitation based on physical activity. This study aims to determine the effect of eight weeks of virtual reality training (VRT) on quality of life (QoL) and risk of falling in older men with nonspecific LBP. 

    Methods

    In this quasi-experimental study that was conducted in 2021, 27 older men suffering from chronic LBP in Hamedan City participated based on the inclusion criteria in two groups of VRT (n=13) and control (n=14). The VRT group performed the exercises for eight weeks, 3 sessions per week, each session for 30-45 minutes, while the control group did not receive any therapeutic intervention during this period. The risk of falling and QoL before and after the intervention were assessed by the Biodex balance system and the 36-Item short form survey questionnaire, respectively. One-way analysis of covariance was used to analyze the data in SPSS software, version 24. The significance level was set at 0.05. 

    Results

    The VRT reduced the risk of falling (F=35.712, P=0.001) and increased the QoL (F=32.829, P=0.001) of the elderly in the intervention group. There was no significant difference in any of the variables in the control group (P>0.05).

    Conclusion

    The VRT, as a cost-effective, available, and interesting method, can be used to reduce the risk of falling and increase the QoL of older men with nonspecific LBP.

    Keywords: Low back pain, Falls, Aged, Virtual reality, Quality of life (QoL)
  • Sedigheh Khodabandeh Shahraki*, Jamileh Farokhzadian, Zahra Sadeghi Pages 156-167
    Objective

    Psychological empowerment can affect organizational health (OH) and organizational commitment (OC) of nurses and increase their productivity. This study aims to evaluate the relationship of psychological empowerment with OH and OC in nurses.

    Methods 

    This is a descriptive cross-sectional study that was conducted on 225 nurses working in a hospital affiliated to the Social Security Organization in Kerman, Iran in 2021 who were selected by a census method. Data were collected using a demographic form, the psychological empowerment scale (PES) of Spreitzer, the organizational commitment questionnaire (OCQ) of Allen & Meyer‚ and organizational health Inventory (OHI) of Hoy & Feldman. Descriptive statistics, independent t-test, one-way analysis of variance, multivariate regression analysis and Pearson correlation test were used to analyze the data in SPSS software, version 24.

    Results

    The psychological empowerment score of nurses was at a moderate level (59.82±8.24). Their OH was at a high level (151.1±18.56), and their OC was at a moderate level (76.41± 8.05). The psychological empowerment had a significant positive relationship with OH (r=0.6, P=0.001 ) and OC (r=0.45, P=0.001).

    Conclusion 

    Psychological empowerment of nurses has a significant relationship with their OH and OC. It is recommended to perform psychological empowerment interventions to improve the OH and OC of nurses.

    Keywords: Psychological empowerment, Organizational health, Organizational commitment, Nurses
  • Parisa Zareii, Marzieh Meraji, Seyed Reza Mazloum, Mehdi Yousefi, Somayeh Fazaeli* Pages 168-179
    Objective 

    Continuous evaluation of medical record documentation is needed for a quality patient care. This study aims to evaluate the status of nursing documentation before and after providing feedback to nurses in the emergency department (ED) of a hospital in Mashhad, Iran.

    Methods

    This quasi-experimental study was conducted in the ED of Imam Reza Hospital in Mashhad in 2022. First, the ED nursing documentation assessment tool was developed based on the literature review and its psychometric properties were evaluated. Then, 150 medical records were randomly selected from the ED and examined by this tool. The results of assessment along with the guideline for correct documentation were given to the nurses as feedback in a video format. One month after, 150 medical records were examined again and the results compared. Data were analyzed in SPSS software, version 22 using the independent t-test, chi-square test, and Fisher’s exact test.

    Results 

    Of 22 indicators in the initial draft of designed tool, 18 obtained acceptable CVR (>0.56) and CVI (>0.79). Cronbach’s α coefficient for the designed tool was obtained 0.85. The mean score of nursing documentation before giving feedback was 27.9±2.1 (out of 36) which increased significantly to 29.1±1.6 after giving feedback (P<0.001). The highest percentage of incomplete documentation was related to the triage form and compliance with the principles of correction or addition.

    Conclusion

    The status of nursing documentation in the ED of study hospital can be improved by the feedback method. It is recommended to regularly evaluate the nursing documentation status in this department and provide feedback to the nurses.

    Keywords: Documentation, Nursing, Emergency department, Feedback
  • Akram Azad, Zohreh Javanmard* Pages 180-191
    Objective 

    Changes caused by technological advancements in the health information management (HIM) departments of hospitals have increased the importance of this unit and created new educational needs for their staffs in this department. The current study aims to assess the educational needs of the HIM department staff of teaching hospitals in Ferdows, Iran.

    Methods 

    This is a descriptive study conducted in 2021 in two teaching hospitals in Ferdows City. The study population consists of the staffs of the HIM department. Samples were selected using a census method. The data collection tool was Zarei et al.’s educational need assessment questionnaire in Persian. The collected data were reported using descriptive statistics in SPSS software, version 19.

    Results

    Thirty HIM department staffs participated in this study. The need level for training in the fields of computer & information technology, data collection, health information classification, health statistical methods, and occupational safety and health were 65%, 70%, 70%, 65% and 60%, respectively. Results showed the high need for training (Mean: 2.1 to 3) in these five fields.

    Conclusion 

    The educational needs of the HIM department staff in Ferdows City are high. The best way for improving their skills is holding training courses. Therefore, it is recommended that training courses be held according to their skill levels.

    Keywords: Need assessment, Educational needs, Health information management
  • Nilofar Sohrabi*, Hamed Momeni Pages 192-205
    Objective 

    Many countries have used information technology to deal with COVID-19. With the use of advanced technologies, it is possible to predict the prevalence, current situation, and trend of the disease and reduce the risks. This study aims to review the use of artificial intelligence (AI) and big data in management of COVID-19 pandemic.

    Methods 

    In this review study, a search was first conducted in Google Scholar, SID, PubMed and ScienceDirect databases using the keywords coronavirus, COVID-19, artificial Intelligence, and big data for the related articles published in 2020. Inclusion criteria were accessibility of full texts and publication in Persian or English. Out of 150 yielded articles, 9 articles were finally included in the study.

    Results 

    There are different methods based on AI and big data to predict and diagnose COVID-19, including convolutional neural networks, deep learning technology, and machine learning technology. 

    Conclusion

    The methods based on AI and big data have a high potential for COVID-19 prediction and diagnosis. To use their full potential, it is necessary to solve problems such as the lack of standard data sets, security issues, and data quality; the use of data from sources can be helpful in this filed.

    Keywords: Medical informatics, Artificial intelligence, Big data, COVID-19