تبیین جامعه شناختی کاهش آسیب های اجتماعی زوجین مبتنی بر کسب مهارت های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین عواملی که کارکرد موثر یک خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، رضایت اعضای خانواده به خصوص زوجین از یکدیگر است، با توجه به این که خانواده یک نهاد اصلی و مهم می باشد، حفظ پایه های آن در سلامت روانی و رفتاری زوجین بسیار مهم می باشد. از این رو یکی از راه های پیشگیری از بروز مشکلات زناشویی، کسب مهارت های اجتماعی است. لذا هدف از این تعیین و تبیین جامعه شناختی کاهش آسیب های اجتماعی زوجین شهر یاسوج مبتنی بر کسب مهارت های اجتماعی بود. 

روش بررسی

این یک مطالعه توصیفی همبستگی و تحلیلی می باشد که در سال 1400 در بین زوجین شهر یاسوج انجام شد. جامعه آماری آن شامل کلیه مزدوجین بین سال های 13951390 شهر یاسوج به تعداد 24792 نفر می باشد، نمونه آماری به روش تصادفی سهمیه ای و با استفاده از نرم افزار Sample Power 559 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در تدوین چارچوب نظری از نظریه های بوم شناختی، بی سازمانی اجتماعی، خرده فرهنگ بزهکارانه، برچسب زنی، فشار جامعه شناختی روانشناختی آگنیو و کنترل اجتماعی برای آسیب های اجتماعی و از نظریه های پارسونز، ویلیام گود، یادگیری اجتماعی و دیالکتیک رابطه ای برای مهارت های اجتماعی بهره گرفته شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت سنجش اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوایی و جهت سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که برای همه متغیرها بالای7/0 به دست آمده و مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر تجریه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان از وجود رابطه معکوس بین مهارت های اجتماعی و مولفه های آن با آسیب های اجتماعی بود. نتایج رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر نیز نشان داد: مهارت همدلی و همکاری با اثر(551/0-)، مهارت مقابله ای با اثر(415/0-)، مهارت رعایت ارزش های اجتماعی با اثر(399/0-)، مهارت خودگردانی با اثر(222/0-) و مهارت ارتباط با دوستان با اثر(048/0-) در مجموع موجب کاهش آسیب های اجتماعی زوجین شهر یاسوج می شوند که مهارت همدلی و همکاری و هم چنین مهارت مقابله ای بیشترین اثر را دارند. با این وجود؛ در مجموع تاثیر همه عوامل مورد مطالعه به میزان 64 درصد کاهش آسیب های اجتماعی زوجین شهر یاسوج را تبیین می کنند.

نتیجه گیری

در نتیجه جهت کاهش آسیب های اجتماعی زوجین در خانواده، کسب مهارت های اجتماعی در قالب مهارت های همدلی و همکاری و توانایی برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان توام با رعایت ارزش های اجتماعی در چارچوب جامعه در کنار مهارت مقابله و خودگردانی می تواند مثمرثمر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
491 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p2624060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!