ارائه الگوی ارتقای آموزش رشته حسابداری در آموزش عالی کشور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر، ارایه مدل ارتقای آموزش دانشگاهی رشته حسابداری در آموزش عالی کشور است. به عبارت دیگر، پژوهشگر به دنبال شناسایی عوامل موثر بر توسعه آموزش حسابداری در مقطع آموزش عالی از طریق مصاحبه با خبرگان است.
روش
پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع اکتشافی است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و از طریق روش تحلیل مضمون اجرا شده است. برای جمع آوری داده ها با 10 نفر از اساتید برجسته حوزه حسابداری مصاحبه شد. نمونه گیری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شد. در نهایت از متن مصاحبه ها، مضامین مرتبط استخراج و بررسی شد.
یافته ها
در مرحله شناسایی مضامین، در ابتدا 130 مفهوم برچسب زده شد که پس از دو مرحله، با نظر خبرگان و استادان راهنما و مشاور، در انتها مفاهیم به 65 مفهوم پایه رسید. در مرحله بعد، سازمان دهنده ها شناسایی شدند که عبارت بودند از: 1. ایجاد تمهیدهای آموزش نوین حسابداری؛ 2. ایجاد ابزارهای نوین آموزش حسابداری؛ 3. انطباق آموزش حسابداری با استانداردهای به روز؛ 4. ارتباط بین صنعت و دانشگاه در آموزش حسابداری؛ 5. تدوین برنامه های راهبری حسابداری؛ 6. مهارت افزایی حسابداری؛ 7. تعلیم متناسب با تحولات پیرامونی حسابداری؛ 8. شناسایی استانداردهای حسابداری؛ 9. کیفیت و کمیت استادان؛ 10. تخصصی سازی محتوای آموزشی؛ 11. نیازشناسی بازار؛ 12. خروجی مورد انتظار؛ 13. ورود به بازار کار؛ 14. حسابداری کارآفرینانه. در نهایت ارتباط معنایی و مفهومی مولفه ها با یکدیگر مدل سازی شد.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که به منظور بهبود وضعیت تحصیلی، می ‏بایست روی ارتقای تمهیدها و برنامه های آموزش حسابداری، ارتقای تدریس و استانداردهای آموزش حسابداری و ارتقای محتوای آموزشی و پژوهشی حسابداری متمرکز شد و همچنین، برای پیشبرد سیاست های آموزش حسابداری، بایستی سطح تحولات مالی و حسابداری، در عرصه بین المللی هم سو و هم راستا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
380 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!