شیوع آلوایمونیزاسیون در بیماران مبتلا به کم خونی داسی شکل استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری آنمی داسی شکل بعد از تالاسمی، دومین هموگلوبینوپاتی شایع با عوارضی مانند انسداد عروقی و هم چنین آنمی همولیتیک است. تزریق خون به عنوان یک درمان حمایتی برای این بیماران به شمار می رود. از این رو، یکی از چالش های مهم در این بیماران، آلوایمونیزاسیون گلبول های قرمز در اثر تزریق خون است و می توان از شناسایی واحد خون مناسب از نظر آنتی ژن منفی برای تزریق به بیماران به عنوان یکی از مشکلات اصلی انتقال خون در این بیماران یاد کرد. در این مطالعه، شیوع آلوایمونیزاسیون در بیماران داسی شکل استان خوزستان بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه که از نوع مقطعی غیر مداخله ای (توصیفی) بود، پس از اخذ رضایت از 184 بیمار کم خونی داسی شکل و داسی- تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان شهید بقایی2 اهواز که با شیوه نمونه گیری غیر تصادفی انتخاب شدند، نمونه خون محیطی حاوی ضد انعقاد EDTA دریافت شد، میزان آلوایمونیزاسیون و شناسایی و تعیین آلوآنتی بادی به روش هماگلوتیناسیون تعیین شد.

یافته ها

میزان شیوع آلوایمونیزاسیون در این جمعیت 13% بود. در 24 بیمار 12 نوع آلوآنتی بادی شناسایی شد. شایع ترین آلوآنتی بادی به ترتیب Anti-E (8=n ، 33%)،  Anti-c (5 n= ، 8/20%) و Anti-D (4= n ، 6/16%) و Anti- Kell (4 n= ، 6/16%) بود.

نتیجه گیری

شایع ترین آلوآنتی بادی در بیماران آنمی داسی شکل استان خوزستان، علیه سیستم گروه خونی Rh و سپس Kell بود. بنابراین توصیه می شود به این افراد خون سازگار از نظر آنتی ژن های Rh (D,C,c,E) و Kell تزریق شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!