بررسی میزان ترس و اضطراب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری کووید-19 تقریبا تمامی جنبه های مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی نظام آموزشی کشور را تحت تاثیر قرارداده است. بحث آثار روانشناختی این بیماری ویروسی بر روی بهداشت و سلامت روان افراد در سطوح مختلف جامعه به ویژه دانشجویان علوم پزشکی از جمله پرستاری و پزشکی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در همین راستا مطالعه حاضر بمنظور شناسایی میزان آسیب روانی (ترس و اضطراب ناشی از کووید-19) و عوامل تعیین کننده آن در دانشجویان شرکت کننده انجام شد .

روش کار

در یک مطالعه تحلیلی- مقطعی مبتنی بر وب،340 دانشجوی پرستاری و پزشکی شاغل به تحصیل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان از 11 آبان تا 10 دی 1400 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بررسی شدند. ترس و اضطراب ناشی از کووید-19  به ترتیب با استفاده از مقیاس ترس از کووید-19 و پرسشنامه اضطراب ناشی از کووید-19 اندازه گیری شد. جهت تجریه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری تحلیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد میزان ترس  و اضطراب ناشی از پاندمی کووید-19 در دانشجویان پرستاری و پزشکی در نیمسال اول تحصیلی سال 1400 طی همه گیری در حد خفیف بود. میانگین نمره ترس و اضطراب از کووید-19 در دانشجویان پزشکی بالاتر از دانشجویان پرستاری بود. همبستگی زیاد بین نمره ترس و نمره اضطراب ناشی از کووید-19 وجود داشت (r=0/717, P=0/001). بین نمره ترس از کووید-19 با متغیرهای جنسیت زن، اشتغال دانشجو و سابقه ابتلا به کووید-19 ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. بین نمره کل اضطراب از کووید-19 با متغیرهای جنسیت زن، اشتغال دانشجو و رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به بالاتر بودن نمره ترس و اضطراب در دانشجویان پزشکی نسبت به پرستاری در این دانشگاه؛ این دانشجویان بیشتردر معرض خطر اختلال سلامت روان بوده و بایستی از نظر سلامت روان ارزیابی شوند. این ارزیابی، اطلاعات ارزشمندی جهت برنامه ریزی به منظور مقابله با ترس و اضطراب در طی شرایط بحرانی اپیدمی ها در اختیارمدیران و مربیان دانشکده های پرستاری و پزشکی در آینده قرار خواهد داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!