تعیین اثرات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی عصاره انگور ریزپوشانی شده در نانوذرات کیتوزان - تری پلی فسفات بر روی افزایش دوره نگهداری سوریمی کیلکا در یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در این پژوهش تاثیر عصاره آبی دانه انگور ریزپوشانی شده در نانوذرات کیتوزان به روش ژلاسیون یونی بر روی ماندگاری سوریمی تهیه شده از ماهی کیلکا مورد بررسی قرار گرفت .

مواد و روش ها

عصاره انگور به روش آبی استخراج و مقدار فنول کل با روش فولین سیکالتو و اسیدهای فنولیک عصاره با استفاده از HPLC شناسایی و اندازه ذرات ، پتانسیل زتا و ضریب بس پاشیدگی با زتا سایزر و کارایی ریزپوشانی و ظرفیت بارگذاری نانوذرات و فعالیت آنتی اکسیدانی تعیین گردید . شمارش کلی با کتری های سرمادوست ، میانه دوست ، سودوموناس ، کپک و مخمر و بازدارندگی رشد (MIC,MBC,IZ) باکتری های گرم مثبت و منفی و کپک و مخمر در تیمارهای مختلف و در روز های آزمایش، در دمای یخچال مورد بررسی قرار گرفت .

یافته ها

داده ها نشانگر این بودند که نانوذرات تولیدی در وضعیت مطلوبی قرار دارند(اندازه ذرات ، پتانسیل زتا و PDI به ترتیب : 5/177 نانومتر ، 95/32 + میلی ولت و 385/0 و کارایی ریز پوشانی و بارگذاری نانوذرات به ترتیب : 95/48 و 19/6 درصد مشخص گردید . میزان محتوای فنولی عصاره 18 ± 2896 میلی گرم بر گرم و عصاره در حالت بارگذاری شده ، درصد فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری را از خود نشان می دهد .(1/42 درصد) همچنین بازدارندگی رشد در میکروارگانیسم های (گرم مثبت و گرم منفی) افزایش می یابد کاهش معنی داری را در روند افزایشی میکروارگانیسم ها نشان می دهد .

نتیجه گیری

با توجه به نتایج بدست آمده ، استفاده از نانوذرات کیتوزان حاوی عصاره در سوریمی ماهی کیلکا ، موجب به تاخیر انداختن فساد میکروبی و افزایش مقاومت محصول در برابر رادیکال های آزاد شده و نتیجتا باعث افزایش ماندگاری محصول در طی دوره نگهداری در یخچال می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!