بررسی اثر عصاره هیدرومتانولی زنجبیل بر پارامترهای قلبی در موش صحرایی نر با پرفشاری خونی رنووسکولار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرفشاری خون یکی از دغدغه های مهم سیستم بهداشت و درمان، به خصوص در کشورهای کم درآمد و متوسط است. در مطالعه پیش رو، هدف ما بررسی اثر حفاظتی عصاره هیدرومتانولی زنجبیل بر پارامترهای قلبی در موش های دارای پرفشاری خون رنووسکولار است.

روش کار

54 موش در 6 گروه به صورت تصادفی قرار گرفتند: کنترل، گروه پرفشاری خون، گروه پرفشاری خون (عصاره هیدرومتانولی زنجبیل با دوز mg/kg 100)، گروه پرفشاری خون (عصاره هیدرومتانولی زنجبیل با دوز mg/kg 200)، گروه پرفشاری خون (عصاره هیدرومتانولی زنجبیل با دوز mg/kg 300) و گروه جراحی و عصاره هیدرومتانولی زنجبیل با دوزmg/kg 200. موش ها به مدت 42 روز و در هر روز، یک بار با استفاده از عصاره هیدرومتانولی زنجبیل گاواژ شدند. ضربان قلب هر 7 روز یک بار اندازه گیری شد. کسر تخلیه و ایندکس قلبی با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و سطح معناداری 05/0 بررسی شد.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد که عصاره هیدرومتانولی زنجبیل باعث کاهش معنی دار ضربان قلب در گروه بدون القای فشار خون، ولی دارای عصاره زنجبیل (دوز mg/kg 200) می ‎شود. همین طور، بین میانگین کسر تزریقی- کسر تخلیه گروه های مطالعه شده تفاوت معنی داری وجود دارد؛ اما ایندکس قلبی تفاوت معناداری در گروه های مطالعه شده ندارد.

نتیجه گیری

عصاره هیدرومتانولی زنجبیل می تواند در کاهش ضربان قلب در مدل های پرفشاری خون تاثیر بگذارد. زنجبیل تاثیری بر ایندکس قلبی نمی گذارد و به مطالعاتی با مدت زمان طولانی تر تیمار نیاز است؛ اما زنجبیل می تواند بر کسر تخلیه تاثیر معناداری بگذارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!