بررسی تاثیر تمرینات هوازی و ترکیبی بالاتنه بر عوامل خطر قلبی عروقی جانبازان قطع عضو اندام تحتانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جانبازان قطع عضو اندام تحتانی به دلیل مشکلات فیزیکی و بی تحرکی 2 تا 3 برابر بیشتر از همتایان سالم در خطر بروز بیماری های قلبی عروقی هستند. تمرینات ورزشی مداخلاتی موثر در کاهش بیماری های قلبی عروقی در گروه های مختلف هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 12 هفته تمرینات هوازی و ترکیبی بالاتنه بر عوامل خطر قلبی عروقی جانبازان قطع عضو اندام تحتانی است.

روش کار

در این کارآزمایی بالینی، 45 جانباز قطع عضو اندام تحتانی به صورت تصادفی به 3 گروه تمرین هوازی، تمرین ترکیبی و کنترل تقسیم شدند. گروه های تمرینی به مدت 12 هفته، هر هفته 3 جلسه و با رعایت اصل اضافه بار، مداخله مدنظر را دریافت کردند. اندازه گیری های ترکیب بدنی، شاخص های متابولیکی و شاخص های التهابی قبل و پس از مداخله انجام شد. تمام آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 در سطح معنی داری 05/ 0≥P انجام شد. از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون T هم بسته به منظور مقایسه های درون گروهی و بین گروهی استفاده شد.

یافته ها

بهبود معنی داری در وزن، BMI، کلسترول،FBS ،TG ، HDL، LDL، CRP و IL-6 در گروه های تمرین هوازی و ترکیبی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (05/0 ≤p). بهبود معنی داری در شاخص V-CAM فقط در گروه تمرین ترکیبی در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (018/0= P). تغییر معنی داری در AST و ALT به دنبال هیچ یک از مداخلات مشاهده نشد (05/0 ≥p).

نتیجه گیری

برای جانبازان قطع عضو اندام تحتانی، تمرینات هوازی و ترکیبی از طریق بهبود عوامل خطر قلبی عروقی می تواند مزایای بسیاری به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!