مقایسه فعالیت ضد دیابتی عصاره هیدروالکلی تخم شاهی (Lepidium Sativum) با انسولین در رت های دیابتی: مطالعه تطبیقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت می تواند بر روند اسپرماتوژنز تاثیر منفی داشته باشد. گیاه شاهی که با نام علمی Lepidium Sativum شناخته می شود، حاوی آنتی اکسیدان هاست. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه فعالیت ضد دیابتی عصاره هیدروالکلی بذر شاهی با انسولین در موش های صحرایی دیابتی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، دیابت در حیوانات با استفاده از استرپتوزوتوسین (STZ؛ 60 میلی گرم/کیلوگرم) ایجاد شد. 50 سر موش به طور مساوی به پنج گروه تقسیم شدند: گروه 1، کنترل نرمال. گروه 2، رت های دیابتی ناشی از استرپتوزوتوسین. گروه 3، حیوانات دیابتی که استرپتوزوتوسین به همراه انسولین دریافت کردند و گروه های 4 و 5 موش های دیابتی بودند که مقادیر 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره دانه شاهی (Lepidium Sativum) را از طریق گاواژ به مدت 4 هفته دریافت کردند. در پایان مطالعه پارامترهای اسپرم به دست آمده از دم اپیدیدیم چپ و پارامترهای بیوشیمیایی مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. یافته ها با استفاده از روش آماری واریانس یک طرفه آنالیز شدند.

یافته ها

پارامترهای مورد مطالعه در گروه های دیابتی دریافت کننده 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره دانه شاهی نسبت به گروه کنترل دیابتی افزایش معنی داری را نشان داد. تجویز عصاره دانه شاهی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی توانست سمیت استرپتوزوتوسین را جبران کرده و کیفیت اسپرم را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

مصرف عصاره دانه شاهی توانست اثرات مضر ناشی از استرپتوزوتوسین را جبران کند. یافته های ما پیشنهاد می کند که مصرف عصاره دانه شاهی و انسولین درمانی ممکن است یک اثر محافظتی بالقوه بر دیابت داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!