بررسی ارتباط هوش هیجانی با توانمندسازی روان شناختی مدیران پرستاری بیمارستان منتخب نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مدیران پرستاری به دلیل ماهیت شغلی که دارند استرس زیادی را متحمل می شوند. هوش هیجانی مهم ترین خصیصه در رده مدیریت برای سازگاری و عمکرد شغلی بهتر در مواقع بحرانی و استرس زا است. هوش هیجانی کمک قاطعی به سازگاری بهتر با محیط پیرامون یا خلق محیطی مناسب برای دستیابی به مدیریت موثر در مراقبت های بهداشتی می کند و همچنین می تواند توانمندسازی روان شناختی مدیران پرستاری را در محیط کار به طرز موثری افزایش دهد.

روش کار

 این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 195 نفر از مدیران پرستاری به روش تمام شماری در بیمارستان منتحب نظامی در سال 1401 انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 26 با بهره گیری از آزمون های آماری  توصیفی و تحلیلی (آزمون های کای دو، تی تست، آنوا، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 هوش هیجانی بیشتر مدیران پرستاری 139 نفر (3/71%) در سطح متوسط، 56 نفر (7/28%) هوش هیجانی بالا و هیچکدام از مدیران هوش هیجانی پایین نداشتند. بین نمره هوش هیجانی شرکت کنندگان در پژوهش با توانمندسازی روان شناختی همبستگی مثبت و قوی (89/0=r) و سطح معناداری (05/0<p) برقرار بود.

نتیجه گیری

نتیجه مطالعه نشان داد که مولفه های هوش هیجانی  به طور مثبت بر ابعاد توانمندسازی روانشناختی مدیران پرستاری نظامی تاثیر می گذارد. استفاده از راهبرد آموزش برای بهبود مهارت هوش هیجانی با تاثیر بر سلامت روان مدیران پرستاری بیمارستان های نظامی در مواجهه با بحران ها و بلایا و تاثیر آن بر توانمندسازی روان شناختی مدیران پرستاری، ضرورت محسوب می شود. لذا پیشنهاد می شود که مدیران بیمارستان ها با برگزاری دوره های آموزشی، هوش هیجانی مدیران پرستاری را در محیط درمانی افزایش دهند تا منجر به افزایش توانمندسازی روان شناختی آنان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2628141 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!