بررسی تاثیر اجرای گروه واکنش سریع پرستاری بر پیامد بیماران مالتیپل تروما (شامل ترومای سر و تروماهای باز) مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان طالقانی کرمانشاه: یک پژوهش نیمه تجربی مداخله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 بیماران ترومایی پذیرش شده در بخش اورژانس در معرض به خطر افتادن وضعیت بالینی و اختلال مراقبتی قرار دارند که جهت جلوگیری از اختلال مراقبتی و وضعیت های مخاطره آمیز نیاز به بررسی دقیق و اقدامات سریع و مناسب دارند. این مطالعه باهدف تعیین تاثیر اجرای گروه واکنش سریع پرستاری بر پیامد بیماران مالتیپل تروما (ترومای سر و تروماهای باز) مراجعه کننده به بخش اورژانس انجام شد.

مواد و روش ها

 این پژوهش نیمه تجربی مداخله ای توسط گروه واکنش سریع پرستاری با حضور دو نفر از اعضای گروه در هر نوبت، در اورژانس مرکز آموزشی درمانی طالقانی شهر کرمانشاه، بر روی 280 بیمار مراجعه کننده به بخش اورژانس به روش تخصیص غیر تصادفی در دو گروه (کنترل:140، مداخله:140) انجام شد. در گروه کنترل، بیماران طبق روال جاری بخش اورژانس تحت ارزیابی و مراقبت بودند. در گروه مداخله، گروه واکنش سریع پرستاری وارد عمل شد. بیماران با سطح تریاژ پایین و نیاز به مراقبت های ویژه را تا تعیین نهایی تحت مانیتورینگ مداوم و اقدامات لازم و به موقع و سریع قراردادند. پیامد و نتایج اقدامات برای هر دو گروه ثبت شد. از فرم جمع آوری اطلاعات پژوهشگر ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. در پایان، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 تجزیه وتحلیل شدند. برای مقایسه پیامدهای کمی و کیفی دو گروه کنترل و مداخله به ترتیب از آزمون های تی مستقل و آزمون کای- دو استفاده شد.

یافته ها

 بین گروه واکنش سریع پرستاری در بخش اورژانس و پیامد بیماران مالتیپل تروما (ترومای سر و تروماهای نافذ) رابطه معنی داری ازنظر آماری وجود دارد (027.=p). در گروه کنترل بیش از دو برابر گروه مداخله، بیماران به بخش مراقبت های ویژه منتقل شدند (010.=p). سطح تریاژ بیماران گروه مداخله درنهایت نسبت به ابتدای مراجعه به اورژانس به طور قابل توجهی افزایش یافت (001.>p). طول مدت اقامت بیماران گروه مداخله نسبت به گروه کنترل، در بخش اورژانس نیز به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد (001.>p). موفقیت در نتایج کد 99، نیز به طور معنی داری افزایش داشت (015.=p). از دیگر نتایج مطالعه کاهش میزان مرگ ومیر، کاهش اعلام کد 99 و افزایش میزان ترخیص از بخش اورژانس بود.

نتیجه گیری

 مرگ، ایست های قلبی-تنفسی ناگهانی، پذیرش بدون برنامه و ناخواسته در بخش مراقبت های ویژه از رویدادهای نامطلوبی هستند که بیماران پذیرش شده ی دچار تروما را در بیمارستان تهدید می کند، می توان از گروه واکنش سریع پرستاری با مانیتورینگ بیماران بدحال و انجام اقدامات سریع و به موقع از این رویدادهای مخاطره آمیز و تهدیدکننده حیات بیماران پیشگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!