تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید 19 در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری کووید 19 در پرستاران شاغل در بخش های کرونای بیمارستان فرشچیان سینا همدان در سال 1400 انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه نیمه تجربی دوگروهی که با شیوه پیش آزمون، پس آزمون و با استفاده از گروه کنترل طراحی گردید، در ابتدا پرستاران طبقه بندی و از هر گروه 70 نفر به طور تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند. در گروه مداخله از یک برنامه آموزشی مشتمل بر سازه های مدل اعتقاد بهداشتی استفاده شد. برای گروه آزمون سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای برگزار شد. درنهایت پس از گذشت یک ماه ارزشیابی نهایی انجام و گردآوری داده ها، پس آزمون با استفاده از پرسش نامه اولیه انجام شد. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله آخرین نسخه نرم افزار spss  (نسخه 22) با استفاده آزمون های تی زوجی، تی مستقل و آنالیز کوواریانس و در سطح 95 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

 بر اساس آزمون تی زوجی میانگین نمرات سازه های آگاهی پرستاران (0.02=p)، شدت درک شده (0.000=p)، مزایای درک شده (0.000=P)، موانع درک شده (0.006=P)، خودکارآمدی (0.008=P)، راهنمای عمل (0.002=P) و رفتارهای پیشگیری کننده (0.007=P) قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنی دار آماری با گروه کنترل به دست آمد.

نتیجه گیری

 مداخله آموزشی حاضر مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، به طور قابل توجهی دانش و رفتار پیشگیرانه پرستاران را نسبت به کووید 19 بهبود بخشیده است. ازاین رو متخصصان مراقبت های بهداشتی و کارشناسان بهداشت عمومی می توانند از مدل اعتقاد بهداشتی برای ایجاد برنامه ها و مداخلات طراحی شده، به منظور پیشگیری از مشکلات سلامتی، تشویق رفتارهای درمانی و حمایت از تغییر رفتار استفاده کنند. توصیه می شود برای پرستاران شاغل در بخش های مرتبط با کووید 19 کلاس های آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی برگزار گردد؛ زیرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید 19 هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!