تاثیر نوع بسته بندی بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی و میکروبی فیله ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) نگهداری شده در دمای یخچال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به حساس بودن گوشت ماهی نسبت به فساد سریع، شرایط نگهداری و نوع بسته بندی از فاکتور های بسیار موثر بر حفظ کیفیت و ارزش تغذیه ای آن پس از صید می‎باشد. در این پژوهش، فیله ماهی قزل آلا بسته بندی شده با جنس های آلومینیومی و پلی استایرن به عنوان تیمار و کیسه پلی اتیلن به عنوان شاهد به مدت 12 روز در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری شدند. فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی فیله ها با ثبت تغییرات رطوبت، پروتیین تام، چربی، خاکستر کل، اسیدهای چرب آزاد، پراکسید (PV)، pH، تیوباربیتوریک اسید (TBA)، بازهای نیتروژنی فرار (TVB-N) و همچنین بار میکروبی کل اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با گذشت زمان، رطوبت و چربی به طور معنی داری کاهش یافتند. پروتیین تام، خاکستر کل، اسیدهای چرب آزاد، TVBN ،TBA ،PV و بار میکروبی کل در مدت نگهداری به طور معنی داری افزایش یافتند. همچنین pH روند افزایشی داشت که این افزایش معنی دار نبود. بالاترین مقدار TVB-N در روز دوازدهم مربوط به بسته بندی شاهد با مقدار 24.52mg/g بود. کمترین مقدار بار میکروبی کل در روز دوازدهم مربوط به بسته بندی آلومینیومی با مقدار 6.86log cfu/g بود. با توجه به نتایج، اولویت استفاده از بسته بندی ها جهت افزایش ماندگاری و حفظ ارزش تغذیه ای فیله ها به ترتیب ابتدا با بسته بندی آلومینیومی سپس با پلی استایرن بود. کیسه پلی اتیلن به دلیل عدم حفظ ارزش تغذیه ای و کاهش کیفت محصول غیر قابل توصیه جهت مصرف اعلام شد. بسته بندی آلومینیومی به طور چشمگیری در حفظ خواص فیزیکوشیمیایی و میکروبی محصول عمل نمود و با توجه به حدود مجاز اعلام شده TVB-N و بارمیکروبی کل که از شاخص های مهم فساد می باشند، تنها فیله بسته بندی شده با ظرف آلومینیومی تا پایان دوره نگهداری قابل مصرف بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
239 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!