بررسی تاثیر تراکم گیاهی، علف کش تریفلورالین و کنترل مکانیکی بر کنترل علف های هرز و عملکرد رازیانه در خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare L.، یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین گیاه دارویی از خانواده چتریان (Apiaceae)، می باشد. این گیاه چندساله ، در رقابت با علف های هرز، رقیب ضعیفی می باشد. این وضعیت موجب کاهش توان و عملکرد می گردد.

روش پژوهش: 

به منظور بررسی کنترل علف های هرز و افزایش عملکرد،  با استفاده از تراکم گیاهی، علف کش تریفلورالین و کنترل مکانیکی، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه فاکتور و سه تکرار در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سال 99-1398 اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل کنترل مکانیکی در دوسطح (بدون کولتیواتور و دوبار کولتیواتور)، تراکم گیاهی در سه سطح (شش، 12 و 24 بوته در مترمربع) و علف کش تریفلورالین در سه سطح (صفر به عنوان شاهد با علف هرز، 5/1 و 3 لیتر در هکتار) بودند.

یافته ها

نتایج این بررسی، نشان داد که تیمار دارای (تراکم 24 بوته در مترمربع رازیانه و 5/1 لیتر در هکتار تریفلورالین و به همراه دو بار کولتیواتور) اختلاف معنی داری با تیمار 3 لیتر علف کش در تراکم و وزن خشک علف های هرز نشان نداد.

نتیجه گیری

بنابراین جهت کاهش مصرف علف کش می توان دوز 5/1 لیتر تریفلورالین را به جای دوز 3 لیتر آن، به همراه انجام دو بار کولتیواتور به کار برد. بیش ترین عملکرد اقتصادی رازیانه به میزان 1313 کیلوگرم در هکتار در دو تیمار ذکرشده مشاهده گردید. این بررسی نشان داد بیش ترین اسانس در کرت های دو بار کولتیواتور به میزان 5/9 درصد و کم ترین در کرت های بدون کولتیواتور به میزان 76/4 درصد مشاهده شد که تاثیرپذیری کولتیواتور را نسبت به بقیه فاکتورها در تولید اسانس بیان می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 702
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!