مقایسه اثربخشی رویکرد هیجان مدار با واقعیت درمانی بر افزایش سازگاری، صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی زنان نابارور: یک مطالعه نیمه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ناباروری بحران سخت زندگی است که از نظر روان شناختی تهدید کننده و از لحاظ هیجانی فشارآور است و سازگاری، صمیمیت و عملکرد جنسی زوجین در معرض آسیب قرار می گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار با واقعیت درمانی بر افزایش سازگاری، صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی زنان نابارور بود.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 45 نفر از زنان نابارور استان اصفهان در سال 1401 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های 15 نفره درمان هیجان مدار، واقعیت درمانی و کنترل قرار گرفتند. گروه های آزمایش به ترتیب در 8 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یک بار درمان هیجان مدار و 8 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای یک بار واقعیت درمانی دریافت کردند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه های سازگاری زناشویی Spanier و عملکرد جنسی Rosenhan و صمیمیت Walker استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، هر دو روش درمانی تاثیر معنی داری بر سازگاری زناشویی، صمیمیت و عملکرد جنسی زنان نابارور داشته است (001/0>P). هم چنین، درمان هیجان مدار نسبت به واقعیت درمانی تاثیر بیشتری بر متغیرهای پژوهش داشته است (001/0>P).

نتیجه گیری

نتایج نشان داد علاوه بر درمان هیجان مدار، واقعیت درمانی نیز بر افزایش سازگاری، صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی زنان نابارور اثر داشته است. بنابراین، متخصصان سلامت می توانند از دو روش مذکور برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
597 تا 616
لینک کوتاه:
magiran.com/p2632023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!