فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و دوم شماره 6 (پیاپی 173، شهریور 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/09
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 553-554

    تاکنون در مجله دانشگاه، پیرامون انواع مقالات مروری، مطالبی را به چاپ رسانده ایم [10-1]. مقالات مروری مورد اشاره، در خصوص جمع بندی مطالعات کمی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، به این نکته نیز اشاره کردیم که چطور می توان از مطالعات مروری نظام مند کمی، برای بهبود و تکمیل مطالعات کیفی استفاده نمود [11]. با این وجود ذکر این نکته ضروری است که، مقالات مروری نظام مند کیفی (Qualitative Systematic review) یا تحلیل شواهد کیفی (Qualitative evidence synthesis)، یکی دیگر از انواع مقالات مروری است که به ادغام و مقایسه نتایج مطالعات کیفی به عمل آمده پیرامون یک موضوع خاص، می پردازند [12]. از آن جایی که شیوه انجام مطالعات کیفی در مقایسه با مطالعات کمی، تفاوت های بسیار زیادی دارد. از این رو، شیوه انجام مطالعات مروری نظام مند کیفی با مرور نظام مند کمی نیز، کاملا متفاوت است. این نکته به ویژه از آن جایی حایز اهمیت است که انجام مطالعات مروری نظام مند کیفی، موضوع بسیار جدیدی است و هنوز شیوه های انجام این مطالعه، در دست توسعه می باشد [13]. برای مثال، "این که آیا باید تمام مطالعات کیفی به عمل آمده پیرامون موضوع نظر مورد شناسایی قرار گیرد یا این که اگر تعداد قابل قبولی از آن ها نیز شناسایی شود کافی است؟"، موضوع قابل بحثی است و "این که آیا کیفیت مطالعات  به دست آمده چگونه ارزیابی شود و یا اصولا انجام چنین ارزیابی ضروری است؟"، موضوع قابل بحث دیگری است [12]. با این وجود، محققین در انجام مطالعات مروری نظام مند کیفی به دنبال گسترش دانش و پیداکردن تم ها (Themes) و یا سازه هایی (Constructs) هستند، تا بتوانند نتایج حاصل از مطالعات مروری خود را در قالب یک تیوری جدید، مطرح نموده و یا قدرت تعمیم نتایج آن را افزایش بدهند. برای نمونه، در مطالعه مروری نظام مند کیفی پیرامون تجارب و ادراک از خودکشی جوانان، محققین نتیجه گرفتند که: " خودکشی جوانان یک موضوع پیچیده با علل و عوامل خطر بسیاری است که با یکدیگر تعامل دارند. از این رو، برای درمان و پیشگیری موفق، اصلاح رویه ها، همراه با تغییر نگرش های اجتماعی نسبت به ابراز عاطفی و خودکشی، مورد نیاز است [14]."

  • مریم قلی زاده، اکبر حاجی زاده مقدم*، فرهاد ولی زاده گان، صدیقه خانجانی جلودار صفحات 555-566
    زمینه و هدف

    اتانول پیامدهای عصبی قوی بر روی مغز دارد که با استرس اکسیداتیو مرتبط است. هدف از این مطالعه تعیین اثر سیلی مارین بر استرس اکسیداتیو، اضطراب و اختلال یادگیری ناشی از مصرف اتانول در موش صحرایی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، 35 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزنی 200 گرم به پنج گروه تقسیم شدند. گروه کنترل و چهار گروهی که اتانول 4 گرم بر کیلوگرم را به مدت 14 روز دریافت نمودند. سه گروه تیمار، به ترتیب با دوز های 50، 100 و 150 میلی گرم بر کیلوگرم سیلی مارین به مدت 14 روز، درمان شدند. اختلالات شناختی و اضطراب مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین فعالیت آنزیم های کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز و سطح گلوتاتیون در ناحیه هیپوکامپ اندازه گیری شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    مصرف اتانول شاخص تبعیض (001/0>P)، درصد زمان گذرانده شده در بازوی باز (%Open Arm Time; %OAT) (001/0>P) و درصد ورود به بازوی باز (%Open Arm Entry; %OAE) (007/0=P) را به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش داد. هم چنین، فعالیت آنزیم های کاتالاز (001/0>P)، سوپراکسید دیسموتاز (002/0=P) و سطح گلوتاتیون (001/0>P) نسبت به گروه کنترل کاهش نشان داد. درحالی که مصرف سیلی مارین با دوز 150 میلی گرم بر کیلوگرم، OAE (022/0=P) و OAT (023/0=P) را نسبت به گروه اتانول افزایش داد و هم چنین فعالیت آنزیم های کاتالاز (008/0=P)، سوپراکسیددیسموتاز (030/0=P) و سطح گلوتاتیون را (001/0>P) را نسبت به گروه اتانول افزایش داد.

    نتیجه گیری

    احتمالا سیلی مارین با افزایش سطح آنتی اکسیدانی در هیپوکامپ از بروز اختلالات رفتاری ناشی از مصرف اتانول محافظت می کند.

    کلیدواژگان: سیلی مارین، اختلالات شناختی، استرس اکسیداتیو، اضطراب، هیپوکامپ، موش صحرایی
  • رقیه چراغپور خنکدار، رمضان حسن زاده*، قدرت الله عباسی صفحات 567-580
    زمینه و هدف

    بیماران مبتلا به سوء هاضمه دارای مشکلات روان شناختی می باشند که نیاز به مداخلات درمانی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و آشفتگی روان شناختی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه انجام شد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل بیماران 25 تا 50 ساله با تشخیص سوء هاضمه در کلینیک تخصصی گوارش طوبی در شهرستان ساری و قایم شهر در سال 1401 بود. تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (8 جلسه)، هر هفته یک جلسه و به مدت 90 دقیقه دریافت نمودند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه انعطاف پذیری شناختی Dennis و Vander Wal و پرسش نامه آشفتگی روان شناختی Lovibond انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز کوواریانس چند متغیره استفاده شد.

    یافته ها

    شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و آشفتگی روان شناختی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه تاثیر داشت (001/0>P). میانگین و انحراف معیار نمره انعطاف پذیری شناختی گروه آزمایش در پیش آزمون 11/5 ± 53/47 و در پس آزمون 23/7 ± 80/61 (001/0>P) و نمره آشفتگی روان شناختی گروه آزمایش در پیش آزمون 38/6±40/59 و در پس آزمون 28/4 ± 35/44 به دست آمد (001/0>P).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی و آشفتگی روان شناختی در بیماران مبتلا به سوء هاضمه موثر است. بنابراین، استفاده از این رویکرد جهت کاهش مشکلات روان شناختی بیماران مبتلا به سوء هاضمه، پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: آشفتگی روان شناختی، انعطاف پذیری شناختی، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، سوءهاضمه
  • آزاده مهدوی*، فاطمه دارابی، حسن احمدی نیا صفحات 581-596
    زمینه و هدف

    افکار خودکشی در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و داشتن هوش های متعدد از جمله هوش معنوی و زیباشناسی می تواند در کاهش آن موثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین هوش معنوی و زیباشناسی با افکار خودکشی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی می باشد که در سال تحصیلی 1402-1401 بر روی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد انجام شد. جامعه آماری 267 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد بود که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها سه پرسش نامه افکار خودکشی Beck، هوش معنوی King و هوش زیباشناسی بودند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی Tukey و ضریب همبستگی Spearman انجام شد.

    یافته ها

    مجموعا تعداد 165 نفر در مطالعه شرکت کردند. نتایج نشان داد میانگین نمرات تمام متغیرها در گروه دارای افکار خودکشی به طور معناداری کمتر از گروه فاقد افکار خودکشی بوده است (05/0>P). اختلاف معناداری بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ وضعیت افکار خودکشی مشاهده نشد (155/0=P). هم چنین، در بررسی میانگین نمرات هوش زیباشناسی و ابعاد هوش معنوی، فقط میانگین بعد تولید معنای شخصی در بین دانشجویان دارای اختلاف معنی دار بود (046/0=P).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد هر چه افراد هوش زیباشناسی و هوش معنوی بالاتری داشته باشند، احتمالا به همان میزان رفتارهای خودآسیبی کمتری دارند. بنابراین، پیشنهاد می شود سیاست های پیش گیرانه در قالب کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها در جهت تقویت هوش معنوی و هوش زیباشناسی دانشجویان اعمال شود.

    کلیدواژگان: هوش معنوی، هوش زیباشناسی، افکار خودکشی، دانشجویان، اسدآباد
  • فریبا حبیب اللهی نجف آبادی، محمد زارع نیستانک* صفحات 597-616
    زمینه و هدف

    ناباروری بحران سخت زندگی است که از نظر روان شناختی تهدید کننده و از لحاظ هیجانی فشارآور است و سازگاری، صمیمیت و عملکرد جنسی زوجین در معرض آسیب قرار می گیرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار با واقعیت درمانی بر افزایش سازگاری، صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی زنان نابارور بود.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) در قالب طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. تعداد 45 نفر از زنان نابارور استان اصفهان در سال 1401 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های 15 نفره درمان هیجان مدار، واقعیت درمانی و کنترل قرار گرفتند. گروه های آزمایش به ترتیب در 8 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یک بار درمان هیجان مدار و 8 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای یک بار واقعیت درمانی دریافت کردند. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه های سازگاری زناشویی Spanier و عملکرد جنسی Rosenhan و صمیمیت Walker استفاده شد. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، هر دو روش درمانی تاثیر معنی داری بر سازگاری زناشویی، صمیمیت و عملکرد جنسی زنان نابارور داشته است (001/0>P). هم چنین، درمان هیجان مدار نسبت به واقعیت درمانی تاثیر بیشتری بر متغیرهای پژوهش داشته است (001/0>P).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد علاوه بر درمان هیجان مدار، واقعیت درمانی نیز بر افزایش سازگاری، صمیمیت زناشویی و عملکرد جنسی زنان نابارور اثر داشته است. بنابراین، متخصصان سلامت می توانند از دو روش مذکور برای بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: درمان هیجان مدار، واقعیت درمانی، صمیمیت، عملکرد جنسی، سازگاری زناشویی
  • فرزین باقری شیخانگفشه، حجت الله فراهانی*، محسن دهقانی، علی فتحی آشتیانی صفحات 617-636
    زمینه و هدف

    تجربه درد در مدت طولانی و باورهای مربوط به زمان مرتبط با درد عوامل کلیدی را برای درک تجربه درد و پریشانی روان شناختی بیمار تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سلامت روانی با درد مزمن در کودکان و نوجوانان انجام شد.

    مواد و روش ها

    در پژوهش مروری حاضر، با استفاده از کلید واژه های انگلیسی درد مزمن، کمر درد مزمن، سردرد مزمن، شکم درد، گردن درد، درد چندگانه، درد اسکلتی-عضلانی، کودکان، نوجوانان، و سلامت روانی در پایگاه های اطلاعاتی نظیر Google Scholar، PubMed، ISI، Scopus، EMBASE و PsycINFO در بازه زمانی 2000 (از ماه ژانویه) تا 2022 (تا ماه نوامبر) مورد جستجو قرار گرفتند.

    یافته ها

    بررسی های صورت گرفته حاکی از شیوع 4 الی 60 درصدی درد مزمن در کودکان و نوجوانان داشت که شکم درد، سر درد، کمر درد و دردهای چندگانه شیوع بالاتری داشتند. بیمارانی که دارای افسردگی، اضطراب، ترس، استرس، فاجعه سازی درد، ناگویی هیجانی، پریشانی روان شناختی، پرخاش گری، مشکلات رفتاری، اختلالات شناختی بودند از شدت درد مزمن بیشتری برخوردار بودند. در مقابل، عواملی مانند وضعیت اقتصادی-اجتماعی مطلوب، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، کیفیت خواب، ارتباط اجتماعی، فعالیت بدنی، تاب آوری و انعطاف پذیری شناختی موجب کاهش درد و تسریع روند درمان بیماران مبتلا به درد مزمن گردید.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده حاکی از ارتباط معنادار بین سلامت روانی و درد مزمن در کودکان و نوجوانان داشت. در این زمینه، مراکز روان شناسی و مشاوره مدارس ضروری است آموزش هایی در جهت افزایش کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی و تاب آوری کودکان و نوجوانان ارایه دهند.

    کلیدواژگان: سلامت روانی، درد مزمن، کودکان، نوجوانان، مطالعه مروری نظام مند​​​​​​​
  • محمد اسدپور‬‎، محسن رضائیان* صفحات 637-648

    با توجه به عصر بمباران اطلاعاتی و انبوه اطلاعات وارده به مغز، ممکن است در پردازش اطلاعات و سازماندهی آن مشکلاتی ایجاد شده، منجر به کاهش تمرکز، فراموشی و از بین رفتن آن شود. قدرت تصمیم گیری و حل مسیله هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. لذا در این ارتباط که چگونه اطلاعات را بهتر به خاطر سپرده و بهتر یاد بگیریم، نرم افزاری تحت عنوان نقشه ذهنی طراحی و ابداع شده است. تکنیک نقشه ذهنی یکی از راهبردهای آموزشی نوین می باشد و می تواند مهارت های تفکر و حل مسیله را افزایش داده و با استفاده از تصاویر، رنگ ها، ارتباطات و نمایش ساختارمند، ذهن را وادار به خلاقیت و تفکر کند. هنگام ترسیم نقشه ذهنی هر دو نیم کره مغز به کار گرفته می شود. این کار، نه تنها حواس پرتی را کاهش داده، بلکه خلاقیت را بیشتر نموده و باعث یادگیری عمیق تر می شود. هم چنین، هنگام ترسیم نقشه ذهنی از حافظه تصویری کمک گرفته شده، در یادگیری و به یادسپاری عملکرد فوق العاده ای ایجاد می شود و یادگیری فعال رخ می دهد. از همین رو مقاله حاضر با هدف اطلاع رسانی به آموزش دهندگان، دانشجویان و دانش آموزان در خصوص نقشه دهنی، مزایا و کاربردها و نحوه ترسیم آن به روش دستی و با استفاده از نرم افزار iMindMap به رشته تحریر در آمده است.

    کلیدواژگان: نقشه دهنی، خلاصه برداری، تدریس، آموزش دهندگان، iMindMap
  • مسعود مایل، محسن رحیمی منش، حسین قائدامینی*، علیرضا قائدامینی، فاطمه دیوسالار صفحات 649-658
    زمینه و هدف

    این پژوهش با هدف تعیین میزان اضطراب و افسردگی دستیاران تخصصی بخش بستری بیماران مبتلا به کووید-19 در بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1399 انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    جامعه آماری این مطالعه توصیفی شامل کلیه دستیاران شاغل در مرکز کووید بیمارستان افضلی پور بود (50n=). جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه اضطراب و افسردگی بیمارستانی (Hospital Anxiety and Depression Scale; HADS)، پرسش نامه مقیاس اضطراب کرونا (Corona Disease Anxiety Scale; CDAS)، به صورت خودگزارشی انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی Pearson انجام شد.

    یافته ها

    بین امتیاز CDAS کل (041/0=P) و HADS اضطراب (033/0=P) با جنسیت ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. بین امتیاز HADS اضطراب (045/0=P) و HADS افسردگی (030/0=P) با سابقه ابتلاء به بیماری روان پزشکی ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    میانگین امتیاز اضطراب ناشی از ویروس کرونا در حد متوسط و میانگین امتیاز اضطراب و افسردگی بیمارستانی، درحد پایین بود. انجام سیاست گذاری های مناسب جهت کاهش مشکلات روان شناختی آن ها ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: افسردگی، اضطراب، دستیاران بالینی، کووید-19، کرمان
  • سارا عبدلی، سید عابدین حسینی آهنگری، عفت صادقیان، امیرحسین غلامی* صفحات 659-674

    سردبیر محترم رضاییان در سخن سردبیری خود بیان می دارد که "نامه به سردبیر" کوتاه ترین مقاله غیر پژوهشی (Non-research article) بوده که می تواند به شفاف سازی و تصحیح دانش موجود و یا حتی افزایش آن کمک نماید [1]. در ادامه نگارنده به توضیح انواع نامه به سردبیر پرداخته که این نوع از مقاله به دو شیوه نوشته می شود. در شیوه اول که مرسوم تر نیز می باشد، خواننده در متن یک مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، متوجه خطایی شده که در چنین حالتی، وی با استفاده از نامه به سردبیر به شیوه ای علمی و کاملا محترمانه، متذکر خطای رخداده در مقاله مورد نظر می گردد. سردبیر، در صورتی که متن نامه مورد تایید او باشد، آن را برای نویسنده(گان) مقاله علمی ارسال کرده و از آن ها می خواهد که ظرف مدت کوتاهی (مثلا دو هفته) پاسخ نامه را به شیوه ای علمی و کاملا محترمانه ارایه نمایند. پس از مطالعه پاسخ ارایه شده و در صورت تایید سردبیر، هم نامه و هم پاسخ به نامه در اولین شماره مجله به چاپ خواهد رسید و ممکن است نویسندگان مقاله در پاسخ خود، توضیحات بیشتری برای شفاف ساختن موضوع ارایه نموده و یا به خطای رخداده اذعان نمایند که در این صورت نامه به سردبیر منجر به شفافیت هرچه بیشتر موضوع یا تصحیح آن می شود [3-2]. برای نوشتن این نوع از نامه به سردبیر الزامی نیست که حتما فرد نویسنده، پژوهش گری با سابقه و با مقالات منتشر شده فراوان باشد. "در واقع همه خوانندگان مقالات علمی در قبال اعمال تصحیحات احتمالی و دادن نظرات مفید در مورد مقاله علمی مسیول هستند که می توانند از طریق نوشتن "نامه به سردبیر" این مسیولیت را ایفاء نمایند و به افزایش کیفیت و دقت متون علمی چاپ شده کمک نمایند [4]."همچنین بیان می شود که اگر شما یک خواننده مقاله هستید، می توانید عضوی از گروهی باشید که "نامه به سردبیر" بنویسید. برای این کار، شما می بایست یک مقاله را با دقت تمام، مطالعه نمایید و در مورد محتوای علمی آن تفکر کنید و با سایر متون علمی چاپ شده نیز آشنایی داشته باشید [5]. در نوع دوم از مقالات نامه به سردبیر، یکی از خوانندگان مجله، پیرامون موضوع مرتبط با زمینه کاری مجله، نامه ای تخصصی می فرستد که معمولا چنین نامه هایی ماحصل تجربیات نویسندگان بوده و می تواند به روشن شدن افق های جدید پژوهشی کمک شایانی بنماید [3] به گونه ای که خوانندگان مجله به کمک این نوع از مقالات مطالب مهمی را در رابطه با موضوعی خاص به دست می آورند. در مطلب دیگری  از سخنان سردبیری رضاییان، بیان می شود:"سر دبیران حلقه اتصال بین نویسندگان و داوران می باشد و با در نظر گرفتن قضاوت داوران و سیاست های مجله تحت مدیریت خود و فارغ از هرگونه جانب داری و تعارض در منافع، معقولانه ترین تصمیم را با آزادی کامل برای مقاله اتخاذ نموده و نتیجه تصمیم خود را به اطلاع نویسندگان مقاله خواهد رساند [6]." با توجه به مقدمه ای که بیان گردید؛  و تجربه شخصی راقمین این سطور در چاپ یک نامه به سردبیر نشان می دهد که چند سرنوشت جالب برای نامه به سردبیر از نوع نقد مقاله می تواند رخ می دهد:1- سردبیر تمایلی به نقد مقاله منتشر شده در مجله خود ندارد و سریعا اقدام به رد مقاله می نماید. 2- پس از تایید توسط سردبیر، نامه به چند داور ارسال می شود، در صورتی که نامه به سردبیر، خطاب به سردبیر و نویسندگان مقاله نقد شده می باشد. 3- در برخی موارد نویسندگان مقاله اصلی تمایلی به نقد مقاله خود ندارند. لازم به ذکر است در این مورد سردبیران، نقد مقاله را به سمع و نظر نویسندگان مقاله می ر سانند، اما پاسخی از سوی آنان دریافت نمی شود. برخی معتقدند که با چاپ یک مقاله، داوری در مورد آن مقاله پایان یافته اما چاپ مقاله در واقع آغاز بحث است که می تواند از طریق "نامه به سردبیر" محقق شود. "نامه به سردبیر" که بعد از چاپ مقاله اصلی اتفاق می افتد و تصویری واضح تر از موضوع را در اختیار مخاطبان قرار می دهد [7]، نتایج بررسی نگارندگان نشان می دهد که غالب نامه به سردبیران، بدون پاسخ باقی می ماند (جدول 1). 4- تعدادی از مجلات "نامه به سردبیر" را از نوع مقالات قابل ارسال به مجله حذف نموده اند. در نهایت پس از پرسش از افراد صاحب نظر بیان شد که چاپ تعداد زیادی از نامه به سردبیر از نوع نقد مقاله در یک مجله می تواند به خدشه دار شدن اعتبار تیم داوری و هییت تحریریه و مجموعه دست اندرکاران مجله بیانجامد. لذا تمایل کم تری به چاپ این نوع از مقالات وجود دارد و این در حالی است که بسیاری از مجلات معتبر از جمله مجله Harvard Review of Psychiatry بخش جداگانه ای در هر شماره به "نامه به سردبیر" اختصاص داده اند [8].  راقمین این سطور تصمیم گرفتند با بررسی پایگاه های علمی فارسی، صحت فرضیه خود را بررسی نمایند و به این پرسش پاسخ دهند که "آیا تمایل به انتشار نامه به سردبیر از نوع نقد مقاله در مجلات فارسی با اقبال کمتری روبه رو است یا خیر؟" در ابتدا در 3 پایگاه SID، RiCeST و MagIran با کلید واژه "نامه به سردبیر" به جست و جوی مقالات مرتبط با حیطه علوم پزشکی در 10 سال اخیر پرداخته شد که نتایج به صورت نمودار 1 ارایه گردید. نکته حایز اهمیت در این بررسی آن است که بسیاری از مقالات نامه به سردبیری که به نقد مقالات پرداخته اند، بدون پاسخ باقی مانده اند (جدول 1). با توضیحاتی که در رابطه با اهمیت "نامه به سردبیر" داده شد، جای "نامه به سردبیر"  که با محتوای نقد مقاله نگارش گردیده  است در بسیاری از مجلات علمی پژوهشی ایرانی خالی است که می تواند ناشی از عدم شناخت کافی از این نوع مقاله باشد.

|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 553-554
  • Maryam Gholizadeh, Akbar Hajizadeh Moghaddam*, Farhad Valizadehgan, Sedigheh Khanjani Jelodar Pages 555-566
    Background and Objectives

    Ethanol has shown strong neurodegenerative consequences in brain that are associated with oxidative stress. The aim of this study was to investigate the effects of silymarin on oxidative stress, anxiety, and learning disorder induced by ethanol in rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 35 male Wistar rats with 200gr average weight were divided into five groups. The control group and four groups that received 4 gr/kg ethanol for 14 days. Three treatment groups were treated with doses of 50, 100, and 150 mg/kg silymarin for 14 days, respectively. Cognitive impairment and anxiety were assessed. The average activity of catalase and superoxide dismutase enzymes and glutathione (GSH) level in the hippocampus were also assessed. Data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA) and Turkey’s post hoc test.

    Results

    Ethanol consumption significantly decreased the discrimination index (p<0.001), the percentage of open arm time (%OAT) (p<0.001), and the percentage of open arm entry (%OAE) (p=0.007) compared to the control group. Also, it reduced the activity of antioxidants catalase (p<0.001), superoxide dismutase (p=0.002), and glutathione level (p<0.001) compared to the control group, while silymarin consumption with dose 150 mg/kg significantly increased the discrimination index, OAE (p=0.022), and OAT (p=0.023) compared to the ethanol group. Also, it increased antioxidant activity of catalase (p=0.008), superoxide dismutase (p=0.030), and glutathione (p<0.001) compared to the ethanol group.

    Conclusion

    Silymarin may protect the hippocampus against behavioral disorder induced by ethanol consumption by increasing the level of antioxidants.

    Keywords: Silymarin, Cognitive impairment, Oxidative stress, Anxiety, Hippocampus, Rat
  • Roghayeh Cheraghpoor Khonakhdar, Ramezan Hasanzadeh*, Ghodratallah Abbasi Pages 567-580
    Background and Objectives

    Patients with dyspepsia suffer from psychological problems that require therapeutic interventions. The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on cognitive flexibility and psychological disturbance in patients with dyspepsia.

    Materials and Methods

    The current research was quasi-experimental with a pretest and posttest design and a control group. The statistical population included patients aged 25 to 50 years with dyspepsia diagnosed at Tuba Gastroenterology Clinic in Sari and Qaim Shahr Cities in 2020. Thirty patients were selected by convenience sampling method and randomly (lottery) assigned in an experimental group (15 people) and a control group (15 people). The experimental group received cognitive therapy based on mindfulness (8 sessions), once a week for 90 minutes, and the control group did not receive training. Data collection was done using Dennis and Vander Wal's Cognitive Flexibility Questionnaire and Lovibond's Psychological Disturbance Questionnaire. Multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to analyze the data.

    Results

    According to the results of this research, cognitive therapy based on mindfulness had an effect on cognitive flexibility and psychological disturbance in patients with dyspepsia (p<0.001). The mean and standard deviation of the experimental group's cognitive flexibility in the pretest was 47.53±5.11 and in the posttest 61.80±7.23 and the psychological disturbance of the experimental group in the pretest was 59.40±6.38 and in the posttest 44.35±4.28 (p<0.001).

    Conclusion

    The results of the study showed that cognitive therapy based on mindfulness is effective on cognitive flexibility and psychological disturbance in patients with dyspepsia. Therefore, the use of cognitive therapy approach based on mindfulness is recommended by counselors and therapists to reduce the psychological problems of patients with dyspepsia.

    Keywords: Psychological disturbance, Cognitive flexibility, Cognitive therapy based on mindfulness, Dyspepsia
  • Azadeh Mahdavi*, Fatemeh Darabi, Hassan Ahmadinia Pages 581-596
    Background and Objectives

    Suicidal thoughts have been increasing in recent years, and having multiple intelligences, including spiritual intelligence and aesthetic intelligence, can be effective in reducing them. Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the relationship between spiritual intelligence and aesthetic intelligence and suicidal thoughts in the students of Asadabad School of Medical Sciences.

    Materials and Methods

    This descriptive study was conducted in the academic year 2022-2023 on the students of the School of Medical Sciences of Asadabad City. The statistical population included 267 students of Asadabad School of Medical Sciences, who were investigated by census. Data collection tools were Beck's Suicidal Thoughts, King's Spiritual Intelligence and Aesthetic Intelligence Questionnaires. Data analysis was performed using independent t-tests, one-way analysis of variance, Tukey's post hoc test, and Spearman's correlation coefficient.

    Results

    A total of 165 people participated in the study. The results showed that the mean scores of all variables in the group with suicidal thoughts were significantly lower than the group without suicidal thoughts (p<0.05). No significant difference was observed between male and female students in terms of suicidal thoughts (p=0.155). Also, in the examination of the average scores of aesthetic intelligence and dimensions of spiritual intelligence, only the average of the personal meaning generation dimension among students had a significant difference (p=0.046).

    Conclusion

    The results showed that the higher aesthetic intelligence and spiritual intelligence people have, the less self-harming behaviors they probably have. Therefore, it is recommended to apply preventive policies in the form of educational workshops in the university in order to strengthen the spiritual intelligence and aesthetic intelligence of students.

    Keywords: Spiritual intelligence, Aesthetic intelligence, Suicidal thoughts, Students, Asadabad
  • Fariba Habibollahi Najafabadi, Mohammad Zareneyeatanank* Pages 597-616
    Background and Objectives

    Infertility is a difficult crisis in life, which is psychologically threatening and emotionally stressful, and couples' compatibility, intimacy, and sexual performance are exposed to damage. Therefore, the aim of the present study was to compare the effectiveness of emotion-oriented therapy with reality therapy on increasing compatibility, marital intimacy, and sexual performance of infertile women.

    Materials and Methods

    The present study was a qusai-experimental group-based study (two experimental groups and one per-control group) in the form of a pretest-posttest design. A number of 45 infertile women in Isfahan Province in 2022 were selected by convenience sampling method and randomly placed in 15 groups of emotionally oriented therapy, reality therapy, and control. The experimental groups received emotional therapy in 8 sessions of 90 minutes once a week and reality therapy in 8 sessions of 60 minutes once a week, respectively. The control group did not receive any intervention.  In order to collect data, the questionnaires of the Spanier's Marital Compatibility, Rozenhan’s Sexual Performance, and Walker's Intimacy were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).

    Results

    The results showed that in comparison with the control group, each treatment method had a significant effect on compatibility, intimacy, and sexual performance of infertile women (p<0.001). Also, emotional therapy had a greater effect on the research variables than reality therapy (p<0.001).

    Conclusion

    The results showed that in addition to emotion-oriented therapy, reality therapy also had an effect on increasing the compatibility, intimacy, and sexual performance of infertile women. Therefore, health professionals can use the two mentioned methods along with other effective methods to improve health-related characteristics.

    Keywords: Emotional therapy, Reality therapy, Intimacy, Sexual function, Marital compatibility
  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe, Hojjatollah Farahani*, Mohsen Dehghani, Ali Fathi-Ashtiani Pages 617-636
    Background and Objectives

    Long-term pain experience and pain-related time beliefs are key factors for understanding pain experience and patients' psychological distress. The present study was conducted to determine the relationship between mental health and chronic pain in children and adolescents.

    Materials and Methods

    In this review research, using the English keywords chronic pain, chronic back pain, chronic headache, abdominal pain, neck pain, multiple pain, musculoskeletal pain, children, adolescents, and mental health, databases such as Google Scholar, PubMed, ISI, Scopus, EMBASE, and PsycINFO were searched in the period 2000 (from January) to 2022 (until November).

    Results

    The studies conducted showed that the prevalence of chronic pain was 4%-60% in children and adolescents, and abdominal pain, headache, back pain, and multiple pains were more common. Patients with depression, anxiety, fear, stress, pain catastrophizing, emotional ataxia, psychological distress, aggression, behavioral problems, and cognitive disorders had more severe chronic pain. On the other hand, factors such as favorable socio-economic status, quality of life related to health, good sleep quality, social communication, physical activity, resilience, and cognitive flexibility reduced pain and accelerated the treatment process of patients with chronic pain.

    Conclusion

    The obtained results indicated a significant association between mental health and chronic pain in children and adolescents. In this context, psychology and counseling centers of schools should provide training to increase the quality of life-related to the health and resilience of children and adolescents.

    Keywords: Mental health, Chronic pain, Children, Adolescents, Systematic review study
  • Mohammad Asadpour, Mohsen Rezaeian* Pages 637-648

    Due to the age of information bombardment, and the amount of information entering into the brain, there may be problems in processing information and organizing it, leading to a decrease in concentration, forgetting, and its loss. The power of decision making and problem solving will also be affected. Therefore, a software called iMindMap has been designed and invented regarding how to remember information better and learn better. The mind mapping technique is one of the new educational strategies that can increase thinking and problem solving skills, and by using images, colors, communication, and structured display, it forces the mind to be creative and thoughtful. When drawing a mind map, both hemispheres of the brain are used. This work not only reduces distraction, but also increases creativity and causes deeper learning. Also, drawing a mind map with the help of visual memory, an extraordinary performance is created in learning and memorizing, and active learning occurs. This article has been written with the aim of informing teachers and students about mind maps, their benefits and applications, and how to draw them manually using iMindMap Software.

    Keywords: Mind map, Summarization, Teaching, Educators, iMindMap
  • Masoud Mayel, Mohsen Rahimi MANESH, Hossein Ghaedamini*, Alireza Ghaedamini, Fatemeh Divsalar Pages 649-658
    Background and Objectives

    The aim of this study was to determine the level of anxiety and depression in clinical residents who worked in the COVID-19 ward of Afzalipour Hospital of Kerman in 2020.

    Materials and Methods

    This was a descriptive study. The statistical population was all assistants working in the COVID-19 center of Afzalipur Hospital (n=50). Data collection was done through the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in a self-reported manner. Data was analyzed using independent t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), and Pearson’s correlation test.

    Results

    There was a statistically significant association between the total CDAS score (p=0.041) and HADS anxiety score (p=0.033) and gender. A statistically significant association was found between the HADS anxiety score (p=0.045) and the HADS depression score (p=0.030) and a history of psychiatric diseases.

    Conclusion

    The mean score for coronavirus anxiety was moderate, and the mean score for hospital anxiety and depression was low. It seems necessary to implement appropriate policies to reduce the psychological problems of clinical assistants.

    Keywords: Depression, Anxiety, Clinical residents, COVID-19, Kerman
  • Sara Abdoli, Seyed Abedin Hoseini Ahangari, Efat Sadeghian, AmirHossein Gholami* Pages 659-674