بررسی تاثیر آموزش دستورالعمل های جامع کشوری کووید 19 بر میزان استرس درک شده و تاب آوری بیماران مبتلا به کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 به دلیل اهمیت مساله تاب آوری و کنترل استرس در جهت بهبودی سریعتر بیماران مبتلا به کووید19 و همچنین نقش آموزش دستور العمل های جامع کشوری در کاهش عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری، در این پژوهش تلاش شد تا به تاثیر آموزش جامع دستورالعمل های کشوری کووید19 بر میزان استرس درک شده ومیزان تاب آوری مبتلایان به این بیماری پرداخته شود.

روش کار

این پژوهش شبه تجربی است که در دو گروه مداخله و کنترل در خردادماه 1401 در مراکز خدمات جامع سلامت شماره 3 شهرستان مشهد مقدس انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه افرادی بود که تست کرونای آنها مثبت شده و در سامانه سینا دارای پرونده بهداشتی بودند. با توجه به عدم امکان ارتباط حضوری، افراد مورد نظر با مراجعه به پرونده الکترونیک آنها در سامانه سینا به روش تصادفی ساده انتخاب شده وتعداد 68 مورد در گروه مداخله (قبل و بعد) و 34 مورد در گروه شاهد قرار گرفتند. آموزش ها توسط کارشناس بهداشتی زبده که در جریان آخرین دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا بود از طریق مکالمه تلفنی و استفاده از شبکه های اجتماعی ارایه شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه ها جمع آوری گردید. داده ها از طریق تست مجذور کا و آزمون های زوجی، ویلکاکسون و یا مک نمار با نرم افزار SPSS 26 تجزیه وتحلیل شدند.

نتایج

 یافته ها نشان داد که بترتیب 35/3 درصد گروه شاهد و 52/9 درصد گروه مداخله مرد بودند. بیشترین درصد سنی گروه مداخله و شاهد (به ترتیب32/4 و 26/5 درصد) در گروه سنی 35-31 سال بودند. اندازه اثر آموزش دستورالعمل های جامع کشوری بر تاب آوری و کاهش استرس درک شده 56 درصد بود. سطح معنا داری برای هر دو متغیر تاب آوری و استرس درک شده کمتر از0/05 بوده که این نشان دهنده تفاوت  معنا دار بین نمرات پس آزمون و پیش آزمون (تست مجذور کای و آزمون های زوجی، ویلکاکسون و یا مک نمار) در گروه مداخله می باشد

نتیجه گیری

 آموزش دستورالعمل های جامع کشوری کووید 19 باعث کاهش استرس درک شده گردیده و تاب آوری بیماران مبتلا به کووید 19 را افزایش می دهد. نتایج این مطالعه بر اهمیت آموزش های دستورالعمل های جامع کشوری کووید 19 در ارتقای سلامت بیماران و در نهایت سلامت جامعه تاکید دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2632233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!