شناسایی عوامل موثر بر پرخاشگری (خشونت بین فردی) در صنعت ورزش ایران: یک پژوهش کیفی داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرخاشگری و خشونت در عرصه ورزشی به شکل کلامی و فیزیکی تجلی می یابد و توسط افراد حاضر و شرکت کننده در رویدادهای ورزشی علیه سایر بازیکنان، تماشاگران، مربیان، مسیولان ورزشی، مردم و اموال صورت می گیرد. هدف مطالعه حاضر شناسایی عوامل موثر بر پرخاشگری (خشونت بین فردی) در صنعت ورزش ایران در سال 1400 بود.

روش کار

پژوهش کیفی حاضر، به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش، شامل کلیه مدرسین دانشگاه در رشته مدیریت ورزشی، مدیران کل ورزش و جوانان کشور و ورزشکاران قهرمانی و حرفه ای کشور در سال 1400 بودند. تعداد نمونه با استفاده از اصل اشباع نظری 13 تن بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. برای سنجش روایی یافته ها از 4 معیار، شامل اعتبارپذیری، تعمیم پذیری، اطمینان پذیری و تاییدپذیری و برای سنجش پایایی مصاحبه ها از روش بازآزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده شد. تحلیل داده ها، با روش کدگذاری و با استفاده از نرم افزار مکس کیو دی ای نسخه12 انجام شد.  

یافته ها

شرایط علی شامل (عوامل فردی و شخصیتی، رفتارهای ضد اخلاقی فردی و سازمانی)، زمینه (مشکلات و نارضایتی های اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی، سیاست گذاری ها و عوامل ساختاری)، پدیده (عدم ثبات رفتاری و خشونت بین فردی)، شرایط مداخله گر (عوامل محیطی درونی و بیرونی)، راهبردها (فرهنگ سازی و آموزش، مهارت های اجتماعی، مدیریت اثربخش و کارآمد، نظارت و اجرای قوانین) و پیامدها (پیامد فردی مانند آسیب های روانی و جسمی، پیامد سازمانی مانند ناامنی و عدم نظم اجتماعی) می باشد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش وجود 6 کد انتخابی مولفه های شرایط علی، زمینه، پدیده، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها و 13 کد محوری و 47 کد باز شناسایی شد. به دست اندرکاران و برنامه ریزان ورزشی پیشنهاد می گردد از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند تا در مجامع ورزشی، خشونت و پرخاشگری کاهش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!