مدل یابی معادلات ساختاری رابطه سواد رسانه ای و هوش هیجانی با سواد سلامت (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سواد سلامت در کاهش تلفات انسانی و هزینه های مالی در یک جامعه نقش دارد. هوش هیجانی و سواد رسانه ای نیز در موفقیت افراد در زندگی سهیم هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت هوش هیجانی، سواد سلامت، سواد رسانه ای و رابطه ی بین آن ها در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام گرفته است.  

روش بررسی

این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمع آوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال 1399(تعداد 2218) بودند. نمونه آماری تحقیق 327 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی Schutte (1998)، سواد سلامت منتظری و همکاران(1393) و پرسش نامه ی اصلاح شده ی سواد رسانه ای اسمعیل پونکی و همکاران(1394) استفاده شد. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/91، 0/84 و 0/79 به دست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL تجزیه و تحلیل گردید. 

یافته ها

یافته های پژوهش میانگین هوش هیجانی، سواد سلامت و سواد رسانه ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان را به ترتیب 3/10، 3/47 و 3/58 نشان دادند. همچنین، یافته ها نشانگر رابطه ی معنی داری بین هوش هیجانی و سواد سلامت دانشجویان بود. بر اساس یافته ها بین هوش هیجانی با سواد رسانه ای، و سواد رسانه ای با سواد سلامت رابطه ی معنی داری وجود دارد. همچنین، متغیر سواد رسانه ای نقش میانجی را در ارتباط بین هوش هیجانی و سواد سلامت به میزان(ضریب) 0/58 واحد(0/75×0/78) ایفا می کند. نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری نیز حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده در خصوص رابطه ی هوش هیجانی، سواد سلامت و سواد رسانه ای دانشجویان بود (0/069=RMSEA، 94=، 0/97=GFI). 

نتیجه ‏گیری: 

سواد رسانه ای نه تنها به طور مستقیم بر سواد سلامت دانشجویان می تواند تاثیرگذار باشد، بلکه دارای نقش واسطه ای در بین هوش هیجانی و سواد سلامت است. به دلیل تاثیر هوش هیجانی بر سواد سلامت و سواد رسانه ای دانشجویان توصیه می شود که در آموزش های تحصیلات تکمیلی برنامه ریزی های لازم در این خصوص و تقویت هوش هیجانی انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!