بررسی تاثیر مصرف مکمل اسپیرولینا و هشت هفته تمرینات ترکیبی بر فشارخون و پروفایل لیپیدی در زنان مبتلا به فشارخون بالا: مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فشارخون بالا و افزایش پروفایل لیپیدی از عوامل خطرساز برای بیماری های قلبی عروقی هستند. برای ارتقای سلامت قلب و عروق، تغییر سبک زندگی باید به عنوان راهنمای کاهش بی تحرکی افراد و اصلاح الگوی تغذیه ی سالم در نظر گرفته شود. اسپیرولینا یک جلبک سبز است و برای درمان بیماری های مختلف به عنوان مکمل غذایی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مصرف مکمل اسپیرولینا و هشت هفته تمرینات ترکیبی بر فشارخون و پروفایل لیپیدی در زنان مبتلا به فشارخون بالا انجام شد.

روش بررسی

مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی در40 زن مبتلا به فشارخون بالا(60-50 سال) انجام شد. افراد در 4 گروه مداخله ای و کنترل وارد مطالعه شدند. داده ها طی دو مرحله پیش آزمون-پس آزمون از نظر میزان تغییرات فشارخون و پروفایل لیپیدی جمع آوری شدند. گروه مداخله ی مکمل روزانه 4/2 گرم مکمل اسپیرولینا مصرف نمودند و مداخله ی تمرینی 8 هفته تمرینات ترکیبی هوازی و مقاومتی داشتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 0/05=α انجام شد.

یافته ها

نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنی داری بین فشارخون سیستولیک، کلسترول تام و VLDL، پس از آزمون در گروه های مطالعه وجود دارد(0/05>P-value). بیشترین مقدار میانگین±انحراف معیار فشارخون سیستولیک(141/90±9/85) و کلسترول تام(213/30±28/93)، پس از آزمون در گروه تمرینات ترکیبی، و میانگین±انحراف معیار VLDL پس از آزمون در گروه کنترل(34/60±6/46) مشاهده شد. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین فشار خون در گروه های کنترل-مکمل اسپیرولینا، کنترل-تمرینات ترکیبی، مکمل اسپیرولینا- مکمل اسپیرولینا و تمرینات ترکیبی، و تمرینات ترکیبی-مکمل اسپیرولینا و تمرینات ترکیبی وجود دارد. همچنین تفاوت معنیداری بین میانگین کلسترل تام و میانگین VLDL به ترتیب در گروه های تمرینات ترکیبی-مکمل اسپیرولینا، تمرینات ترکیبی و کنترل-مکمل اسپیرولینا وجود دارد(0/05>P).

نتیجه گیری

به نظر می رسد که ممکن است مصرف مکمل اسپیرولینا و هشت هفته تمرینات ترکیبی بر فشارخون و پروفایل لیپیدی در زنان مبتلابه فشارخون بالا تاثیرات مفیدی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!