تاثیر همه گیری کووید-19 بر درآمدهای مالیاتی استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تاثیر همه گیری کووید-19 بر اقتصاد جهانی و به تبع آن اقتصاد ایران، از جهات گوناگون قابل توجه بوده است. به نظر می رسد که بخش مالیات، واکنش نسبتا سریعی به این همه گیری از خود نشان داده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر همه گیری کووید-19 بر درآمدهای مالیاتی استان آذربایجان غربی انجام پذیرفت.

روش بررسی

مطالعه ی توصیفی-تحلیلی حاضر از نوع مقطعی بود و در نیمه دوم سال 1400 انجام گرفت. داده های اولیه برای 17 شهرستان استان آذربایجان غربی، از اداره کل امور مالیاتی این استان در قالب 9 متغیر و به شکل فایل Excel دریافت شد. داده ها مربوط به سال های 1398(قبل از همه گیری کووید-19) و 1399(بعد از همه گیری کووید-19) بودند. تجزیه و تحلیل های آماری در محیط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانه، دامنه میان چارکی) و آمار تحلیلی(آزمون ویلکاکسون رتبه علامت دار) در سطح معنی داری 5 درصد انجام شد.

یافته ها

بر اساس یافته های توصیفی، همه گیری کووید-19 باعث افزایش درآمدهای مالیاتی استان آذربایجان غربی در زمینه های مالیات حقوق کارکنان دولتی، مالیات نقل و انتقال سهام، مالیات بر ارث و مالیات بر حق تمبر و کاهش این درآمدها در زمینه های مالیات حقوق کارکنان خصوصی، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات نقل و انتقال املاک و مالیات بر ارزش افزوده شده است. بر اساس یافته های تحلیلی، تاثیر این همه گیری بر روی مالیات حقوق کارکنان خصوصی(0/003=P)، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی(0/019=P)، مالیات بر درآمد مشاغل(0/013=P)، مالیات نقل و انتقال املاک(0/015=P) و مالیات بر ارزش افزوده(0/001=P) منفی و معنی دار دیده شد. همچنین، تاثیر مذکور بر روی مالیات نقل و انتقال سهام(0/030=P) و مالیات بر ارث(0/001=P) مثبت و معنی دار به دست آمد. از طرفی دیگر، تاثیر این همه گیری بر روی مالیات حقوق کارکنان دولتی(0/287=P) و مالیات بر حق تمبر(0/356=P) به لحاظ آماری معنی دار نبود.

نتیجه گیری

همه گیری کووید-19 در بیشتر بخش های درآمدی حوزه ی مالیات تاثیر منفی داشته است. ضروری است که دولت برای جبران درآمدهای کاهش یافته در بخش های آسیب پذیر، ضمن ایجاد ردیف های مالیاتی جدید، تجارت بین الملل را با حمایت همه جانبه از بخش غیردولتی توسعه دهد. همچنین، پایدارسازی چرخه ی تامین مالی و طراحی سازوکارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی به خصوص در مشاغل پردرآمد می تواند در این راستا مثمرثمر واقع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
134 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!