عملکرد جنسی و رضایت جنسی در بین افراد نابارور: مروری سیستماتیک تحقیقات مداخله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اگرچه عملکرد جنسی و رضایت جنسی از عوامل مهمی در نظر گرفته می شوند که معمولا تحت تاثیر منفی ناباروری قرار می گیرند و ممکن است با تاخیر یا مختل کردن درمان ناباروری همراه باشند. تاکنون هیچ مطالعه سیستماتیکی نتایج مطالعات در این زمینه را بررسی نکرده است.

هدف

 مطالعه حاضر با هدف مرور سیستماتیک تحقیقات مداخله ای منتشر شده در زمینه عملکرد جنسی و رضایت جنسی در افراد نابارور انجام شده است.

مواد و روش ها

 در این مرور سیستماتیک، پایگاه های اطلاعاتی PubMed، MEDLINE، Web of Science، Scopus، ScienceDirect، Cochrane Library، PsychInfo، Google Scholar و SID برای بدست آوردن مطالعات مربوطه فارسی و انگلیسی تا آگوست 2021 جستجو شد.

نتایج

 23 مطالعه مداخله ای در این مرور سیستماتیک وارد شدند که بر اساسcritical appraisal skills programme checklist  تنها در 2 مطالعه کیفیت مطالعه پایین تعیین شد. مداخلات مطالعات وارد شده به دو دسته اصلی مداخله آموزشی و روانشناختی برای افزایش عملکرد جنسی و رضایت جنسی در زنان یا زوج های نابارور طبقه بندی شد.

نتیجه گیری

 شواهد روشنی برای درک موثرترین روش برای افزایش عملکرد و رضایت جنسی زوج های نابارور وجود نداشت. بر اساس نتایج مطالعات وارد شده، همه آنها اثربخشی مداخلات مختلف انجام شده را بر ابعاد سلامت جنسی زوج های نابارور نشان دادند. این مطالعه مروری سیستماتیک نشان داد که بیشتر مطالعات منتشر شده در این زمینه آموزشی بودند در حالی که بیشتر مطالعات در زمینه رضایت جنسی مداخلات روانشناختی بودند. انجام کارآزمایی های تصادفی سازی شده با کیفیت بالا با تمرکز بر عملکرد جنسی و همچنین رضایت جنسی توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
697 تا 714
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!