تجربه افراد با تشخیص ازدواج ناتمام در ایران: تحلیل محتوای کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 رابطه جنسی یکی از جنبه های مهم ازدواج و یکی از راه های ابراز صمیمیت است. ازدواج ناتمام یک مشکل رایج است که شیوع آن در ایران حدود 5/1% است و می تواند زندگی زناشویی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

هدف

 هدف ما بررسی کیفی این مشکل برای ارایه راه حل های جدید و سودمند ناشی از درک بهتر این پدیده است.

مواد و روش ها

 در این مطالعه کیفی از روش تحلیل محتوای مرسوم استفاده شد. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها از فروردین 1392 تا فروردین 1393 با شرکت 11 زن و 5 مرد مراجعه کننده به کلینیک اختلالات جنسی انستیتو روانپزشکی تهران و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)، تهران، ایران انجام شد. محققان پرونده مراجعه کنندگان به این کلینیک ها را با تشخیص ازدواج ناتمام مورد بررسی قرار دادند. ابزار ما برای جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دو روانپزشک مجرب هییت علمی تمام اطلاعات را بر اساس استانداردهای گزارش دستورالعمل های تحقیقات کیفی ثبت کردند. داده ها با استفاده از ابزار تحلیل داده های کیفی و کدگذاری آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار داده ها از معیارهای گوبا و لینکلن استفاده شد.

نتایج

 کدهای تجربیات شرکت کنندگان در شش دسته اصلی طبقه بندی شد که شامل: خودپنداره، عوامل درون فردی، مشکل شریک زندگی، آمادگی برای رابطه جنسی، رابطه عاطفی بین زوج ها و تاثیرات ازدواج ناتمام بر زندگی شرکت کننده است.

نتیجه گیری

 تجارب معنی دار زنان شامل اضطراب مفرط نسبت به جامعه و همسر و در بین مردان احساس ضعف و احساس گناه بود. ناتوانی در برقراری رابطه جنسی بر دیدگاه آنها نسبت به زندگی تاثیر منفی می گذارد و آسیب زیادی به درک آنها از خود وارد می کند. ویژگی های شخصیتی شرکت کنندگان و خودپنداره آنها و نگرش آنها به شرکای شان از موضوعات مهم بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
745 تا 758
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!