بررسی میزان و نحوه انجام اقدامات اولیه مراقبت از نوزاد در اتاق زایمان یا عمل بیمارستان های خراسان رضوی طی سال های 1401-1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مفهوم "ساعت طلایی" جهت انجام اقدامات اولیه مراقبت نوزاد، یک استراتژی جدید در حال تکامل برای پیش آگهی بهتر نوزادان نارس و ترم است و همه مراقبین سلامت باید در مورد مولفه ها و اهمیت آن توجیه شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان و ترتیب انجام اقدامات اولیه مراقبت از نوزاد در اتاق زایمان یا عمل بیمارستان های خراسان رضوی انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی طی سال های 1401-1400 روی 1286 نوزاد متولد شده در زایشگاه و اتاق عمل بیمارستان های دولتی خراسان رضوی انجام شد. درصد و ترتیب انجام مراقبت های نوزادان بلافاصله بعد از زایمان بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 26) و شاخص های آماری انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

خشک و گرم کردن در 98%، برقراری تماس پوستی نوزاد با پستان مادر در 65%، وضعیت دادن در 61%، تخلیه ترشحات دهان و تحریک نوزاد در 41%، گذاشتن کلاه در 61%، کنترل تعداد تنفس در 48%، ضربان قلب در 38% و چک درجه حرارت در 25% نوزادان انجام شده بود. خلاصه ترتیب اقدامات مراقبتی انجام شده برای نوزادان به ترتیب شامل: بستن بند ناف، شروع تماس پوست با پوست، خشک کردن، گرم کردن، تحریک کردن، پوار کردن، گذاشتن کلاه، تعیین آپگار دقیقه اول، کنترل وزن، کنترل قد، کنترل دور سر، تعیین آپگار دقیقه پنجم، اولین کنترل تعداد تنفس، اولین کنترل تعداد نبض، اولین شیردهی، کنترل دمای بدن، گرفتن اثر کف پا، تزریق ویتامین K، پوشک کردن و انتقال به بخش مامایی بود.

نتیجه گیری

زایشگاه های دولتی استان خراسان رضوی اقدامات ضروری مانند علایم حیاتی در کمتر از نیمی از نوزادان ارزیابی می شود و ترتیب مراقبت ها نیز مناسب نمی باشد، لذا اصلاح و آموزش عامل مراقبت از نوزاد، نیاز به بازنگری جدی دارد و لازم است مراقبین سلامت در مورد مراقبت ها و ترتیب انجام آنها بازنگری نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!