بررسی مقالات علوم پزشکی منتشر شده به زبان فارسی در سال 1400 به منظور شناسایی میزان همخوانی آنها با استانداردهای مقاله نویسی و استفاده صحیح از روش های تجزیه و تحلیل آماری در گزارش نتایج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تمامی نتایج به دست آمده از تحقیقات پزشکی زمانی قابل اعتماد هستند که با استفاده از آزمون های صحیح آماری همراه با چک کردن پیش فرض های آزمون و دقت عواملی مانند حجم نمونه، تصادفی کردن و ابزارهای اندازه گیری استاندارد مورد بررسی قرار گیرند، لذا مطالعه حاضر به منظور شناسایی میزان همخوانی مقالات با استانداردهای مقاله نویسی و استفاده صحیح از آمار حیاتی در گزارش نتایج انجام شد.

روش کار

در این مطالعه توصیفی از تمامی مجلات فارسی زبان که دارای امتیاز علمی- پژوهشی در سال 1400 بودند، 300 مقاله با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شد. سپس پرسشنامه مطالعه طراحی و پس از سنجش روایی و پایایی برای هر مقاله تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون تی تست دو نمونه ای انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

در این مطالعه 300 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که نوع مطالعه (8/94%)، روش نمونه گیری (8/94%)، فرمول تعیین حجم نمونه (8/20%)، روایی (6/40%)، پایایی (4/72%)، دلیل ریزش نمونه ها (3/67%)، چگونگی رفتار با داده های پرت (12%)، چک کردن پیش فرض ها (4/83%)، فاصله اطمینان (9/11%) و کورسازی (4/47%) از مقالات به درستی گزارش نمودند. همچنین میانگین نمره 300 مقاله برابر با 48/11±46/86 از 100 بود.

نتیجه گیری

به طور کلی به نظر می رسد اغلب پژهشگران مهم ترین فاکتورها در زمینه آماری در رابطه با نگارش مقاله را رعایت کردند، اما سردبیران و داوران مجلات باید به مواردی مانند ذکر نام یا فرمول تعیین حجم نمونه، روایی و پایایی ابزار، داده های پرت و گمشده، فاصله اطمینان و کورسازی توجه بیشتری نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!