نقش گاردنرلا واژینالیس، آتوپوبیوم واژینه و موبیلونکوس در ایجاد زایمان زودرس؛ یک مطالعه مورد- شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زایمان زودرس، یکی از علل اصلی مرگ و میر در نوزادان و کودکان زیر 5 سال می باشد. علل زایمان زودرس به درستی شناسایی نشده است، اما می توان به عفونت های باکتریایی مانند واژینوز باکتریایی اشاره کرد که در میان زنان باردار بسیار شایع می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش باکتری های مرتبط با واژینوز باکتریایی در ایجاد زایمان زودرس انجام شد.

روش کار

این مطالعه مورد- شاهدی در سال 94-1393 بر روی 100 زن با زایمان زودرس و 100 زن با زایمان به موقع در بیمارستان آموزشی- درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان انجام شد. استخراج DNA از نمونه های واژینال انجام شده و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی برای باکتری های آتوپوبیوم واژینه، گاردنرلا واژینالیس و جنس موبیلونکوس، PCR انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون کای اسکویر و رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد..

یافته ها

فراوانی گاردنرلا، آتوپوبیوم و موبیلونکوس در گروه زایمان به موقع به ترتیب برابر 86%، 15% و 25% و در گروه زایمان زودرس به ترتیب 74%، 14% و 45% بود. توزیع موبیلونکوس در دو گروه زایمان زودرس و به موقع، از نظر آماری ارتباط معنی داری داشت (003/0=p). نسبت شانس زایمان زودرس در افرادی که از نظر موبیلونکوس مثبت بودند، 46/2 برابر (فاصله اطمینان 95% 47/4-35/1) افرادی بود که از نظر موبیلونکوس منفی بودند.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، نسبت شانس زایمان زودرس با حضور موبیلونکوس در واژن افزایش معناداری داشت. بهتر است روش هایی برای تشخیص سریع این باکتری و در نتیجه پیشگیری از زایمان زودرس مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!