بررسی اثر ملاتونین و کورکومین به صورت ترکیبی بر کیفیت پارامترهای اسپرم، القاء آپوپتوز و لیپید پراکسیداسیون غشاء در طی فرآیند انجماد اسپرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری اختلالی است که حدود 15% زوجین را درگیر می کند و 50% آن مربوط به جنس مذکر می باشد. انجماد اسپرم شامل ذخیره نمونه های سیمن در دمای 196- درجه سانتی گراد در نیتروژن مایع می باشد. در طی انجماد، به واسطه القاء آپوپتوز از طریق استرس اکسیداتیو، شاخص های عملکردی اسپرم آسیب و در نهایت منجر به کاهش باروری می گردد. مطالعات فراوانی مبنی بر استفاده از محیط های انجماد دارای آنتی اکسیدان های مکمل جهت محدود کردن آسیب های ناشی از انجماد صورت گرفته است. در این مطالعه از ملاتونین و کورکومین به صورت ترکیبی به عنوان آنتی اکسیدان در انجماد اسپرم استفاده شد.

روش کار

این مطالعه در سال 1401 بر روی مایع منی 40 مرد دارای اسپرم نرمال در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. برای بررسی تحرک اسپرم از دستگاه CASA، مورفولوژی از رنگ آمیزی هماتوکسیلین، زنده مانی از رنگ آمیزی ایوزین نگروزین، یکپارچگی DNA از کیت تانل و اندازه گیری MDA از روش واکنش با تیوباربیتوریک اسید و دستگاه اسپکتروفوتومتر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 25) و آزمون های آنووا، تی وابسته و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

استفاده از ملاتونین و کورکومین چه به صورت جدا و چه به صورت ترکیبی در محیط انجماد، تاثیر معنی داری بر روی میزان تحرک و بقاء، قطعه قطعه شدن DNA و میزان MDA داشت (05/0p<).

نتیجه گیری

اضافه کردن کورکومین و ملاتونین به صورت ترکیبی به محیط انجماد، تاثیر مثبتی بر پارامترهای اسپرم پس از انجماد خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!