ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان پایدار با ترکیبی از روش های مختلف تصمیم گیری چندمعیاره و بهره گیری از تابع زیان تاگوچی در تعیین امتیازات نهایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در شرایط رقابتی امروز، مدیریت تامین نقش به سزایی در دستیابی به یک زنجیره تامین کارآمد دارد. از مهم ترین اهداف مدیریت تامین انتخاب تامین کنندگان پایدار و تعیین سهم بهینه اختصاص یافته به آن ها جهت برآورده سازی نیازهای سازمان می باشد. فرآیند انتخاب تامین کنندگان پایدار از تعیین عوامل موثر بر این نوع تصمیم آغاز می شود. با توجه به اینکه اهمیت همه این عوامل برای سازمان ها یکسان نیست، از روش های تصمیم گیری چندمعیاره برای تعیین وزن این عوامل استفاده می شود. در این پژوهش از سه روش دیمتل فازی، ترکیب روش فرآیند شبکه تحلیلی و روش دیمتل فازی نوع 1و ترکیب روش فرآیند شبکه تحلیلی و دیمتل فازی نوع 2 برای تعیین وزن معیارهای موثر بهره گرفته شده است. همچنین برای تعیین امتیاز تامین کنندگان از رویکرد نوآورانه ترکیبی تابع زیان تاگوچی فازی و تشابه با راه حل ایده آل فازی استفاده می شود. در رویکرد ترکیبی، ابتدا کارشناسان به تامین کنندگان نسبت به عملکرد آن ها در شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... امتیاز می دهند و بر این اساس تابع زیان تاگوچی فازی محاسبه می شود. باتوجه به اینکه تابع زیان بار منفی دارد، توابع زیان تاگوچی معکوس شده و به عنوان ورودی روش تاپسیس فازی به کار می روند. در این پژوهش حساسیت روش های تصمیم گیری چندمعیاره ذکر شده برای محاسبه وزن معیارها نسبت به شرایط مختلف بررسی می شود. همچنین امتیاز تامین کنندگان براساس عملکرد آن ها در بدترین شرایط، شرایط نرمال و بهترین شرایط محاسبه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!