بررسی مبانی اخلاقی و حقوقی ذینفع محوری و ذی سهم محور در شرکت های سهامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

امروزه فعالیت های تجاری نسبت به گذشته ابعاد و پیچیدگی های بیشتری یافته است و به همین علت نیز به مقوله ای با حساسیت های بیشتر، بدل شده است. یکی از ابعاد حساسیت تجارت در عصر حاضر، مربوط به نوع اختصاص یافتن منافع تجارت و بهره وران از این منافع است. در گذشته فقط تجار و شرکت های تجاری خانوادگی از منافع و سود فعالیت تجاری بهره می برده ا ند. این قضیه اساس تیوری ذی سهم محوری را تشکیل می دهد. اما امروزه این امر تغییر مسیر داده و اقشار مختلف جامعه به دلیل نقش و کارکردی که در افزایش سود و بهره وری فعالیت تجاری شرکت ها دارند، منتفعان فعالیت تجاری شرکت ها، به شمار می روند. این قضیه نیز اساس تیوری ذی نفع محوری را تشکیل می دهد. بنابراین در عصر حاضر تیوری ذینفع محوری بر تیوری ذی سهم محوری تفوق یافته است. بنابراین با ظهور این دو مفهوم چالش های تخاتقی و حقوقی جدیدی به وجود می آید که می بایست مورد توجه قرار گیرد. لذا، در این مقاله ابعاد اخلاقی و حقوقی تیوری ذی سهم محوری و ذی نفع محوری و مزایا و معایب آنها بررسی شده است.

نتیجه گیری

دو نظریه را می توان به عنوان مبانی رویکرد ذی سم محوری در نظر گرفت. نظریه نخست اینکه در گذشته شرکت ها به صورت خانوادگی تشکیل می شده و مبتنی بر اعتماد سهامداران و شرکا به یکدیگر بوده است و نظریه دوم به عنوان اسطوره مالکیت تعبیر کرده اند. اما از عمده معایب تیوری ذی سهم محوری، انباشت ثروت در دست عده ای خاص و ایجاد کارتل ها و مراکز تجمیع ثروت بود. لذا تیوری ذی نفعان به وجود آمد که یک تیوری مدیریتی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی، است و به این می پردازد که یک شرکت برای این که موفق باشد باید طوری عمل کند تا برای همگان ایجاد ارزش نماید و نفع جمعی را در نظر بگیرد. تیوری ذینفعان تحولی مثبت در حقوق شرکت ها و حقوق مصرف کننده ایجاد کرده است. البته معایبی نیز دارد که باید برای رفع آنها راهکارهای حقوقی را جستجو کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!