طراحی و تبیین الگوی بازاریابی اخلاقی محصولات غذایی در شبکه های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بازاریابی اخلاقی بیشتر از اینکه یک استراتژی بازاریابی باشد، نوعی فلسفه است که روی تمام جنبه های بازاریابی تاثیر می گذارد. هدف اصلی این پژوهش طراحی و تبیین الگوی بازاریابی اخلاقی محصولات غذایی در شبکه های اجتماعی می باشد.

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده ها، آمیخته (کیفی-کمی) می باشد. در بخش کیفی پژوهش و به منظور طراحی مدل بر اساس متدولوژی تحلیل مضمون عمل شد. جامعه آماری متخصصان بازاریابی و کسب و کارهای اینترنتی که تعداد 16 نفر.با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و دادها از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید.تحلیل داده ها با روش کدگذاری انجام شد.  در بخش کمی، کاربران شبکه های اجتماعی در شهر ملایر به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 385 نفر بر اساس روش نمونه برداری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. دراین بخش، ابزار اصلی جمع آوری داده ها، پرسشنامه ه ای بسته و محقق ساز بود. جهت انجام تجزیه و تحلیل های توصیفی و استنباطی، از روش معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS، Lisrel و smartPLS استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش منجر به استخراج 93 مفهوم اولیه در مرحله کدگذاری باز، 34 مفهوم نهایی و 14 تم (مضمون)شد. بدین ترتیب الگوی بازاریابی اخلاقی محصولات غذایی در شبکه های اجتماعی کشور طراحی شد و روابط فرضی مدل در یک جامعه وسیع مورد آزمون و تایید قرار گرفتند.  

نتیجه گیری

امروزه صنایع غذایی در جهان بسیار رشد کرده است. سلامت در حوزه صنایع غذایی حاصل نمی شود مگر با اتکا به اخلاق و رعایت اصول آن برای تمامی سطوح بنگاه اقتصادی از عوامل تولید تا فروش. بر اساس نتایج تحقیق در میان کسب و کارهایی که در این حوزه فعالیت می کنند آنهایی که در به کارگیری استراتژی های نوین در شبکه های اجتماعی عملکرد بهتر و اخلاق مدارانه تری دارند از لحاظ دستیابی به اهداف خود در وضعیت مطلوب تری قرار خواهند داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!