ممنوعیت تولید و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی در اخلاق اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

امروزه متاسفانه شاهد گسترش رقابت کشورهای جهان بر دستیابی به سلاح های کشتار جمعی هستیم. سلاح کشتار جمعی بمجموعه سلاح هایی است که کاربست آن موجب نابودی وتخریب گسترده محیط زیست و کشتار وسیع و تلفات گسترده انسانی می شود و بین نظامیان وغیر نظامیان تفکیک قایل نشده و صدمات و آثار جبران ناپذیری به جای می گذارد . با توجه به اهمیت موضوع پزوهش حاضر با هدف ممنوعیت تولید وبکارگیری سلاح های کشتار جمعی در اخلاق اسلامی شکل گرفت.

نتیجه گیری

با نگاهی به تعالیم اخلاق اسلامی رویکرد اسلام به جنگ رویگردی اخلاقی است و اصول متعددی وجود دارد که دال بر منع کاربرد سلاح های کشتار جمعی است. اصولی چون:  اصل ضرورت  رعایت رفتار انسانی نسبت به همنوع ومحیط  ، ارزش حیات انسان در اندیشه توحیدی، اصل اصالت صلح در اسلام ، اصل همزیستی مسالمت آمیز و... همچنین در جنگ می بایست بر مواردی چون ضرورت تفکیک بین نظامیان وغیر نظامیان، اصل حفظ محیط زیست (ضرورت های اکولوژیکی)، اصل ضرورت پرهیز از تحمیل درد ورنج زاید بر دشمنو احترام به قربانیان جنگ توجه کرد که بی شک نشانگر نفی استفاده از سلاح های کشتار جمعی در اسلام است. بنابراین، انچه از اخلاق اسلامی می توان استنباط نمود این است که بر اساس تعالیم اسلام از کتاب آسمانی گرفته  تا روایات ، مستنداتی در زمینه سلاح های کشتار جمعی یافت می شود که همگی بر منع کاربرد سلاح های کشتار جمعی تاکید دارند .

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!