تدوین الگوی خط مشی های بانکداری جامع با رویکرد اخلاقی - اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بر اساس مدل بانکداری جامع، بانک ها مشتریان خود را بر اساس معیارهایی طبقه بندی کرده و خدمات خود را متناسب با مشتریان ارایه می نمایند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی خط مشی های بانکداری جامع با رویکرد اخلاقی-اسلامی در بانک رفاه شکل گرفت.

روش

پژوهش حاضر با رویکردی آمیخته اجرا شد. در فاز کیفی جامعه آماری شامل اساتید و اعضای هییت علمی حوزه بانکداری بودند که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در این زمینه، سابقه همکاری با بانک رفاه را داشتند. از میان جامعه خبرگان 8 نفر به شیوه هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود و داده ها با تکنیک دلفی تحلیل شدند. در فاز کمی پژوهش جامعه آماری مدیران ارشد و میانی بانک رفاه، در سازمان مرکزی واقع در شهر تهران بودند که از کل آنها (125 نفر) به شکل تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بخش کیفی بود و در نهایت داده با روش تحلیل عاملی و نرم افزار لیزررل تحلیل شدند.

یافته ها

بر اساس یافته های بخش کیفی 40 شاخص به عنوان پیش نیازهای الگوی خط مشی های بانکداری جامع با رویکرد اخلاقی-اسلامی شناسایی شد و در تحلیل عاملی تنها 17 عامل از موارد ذکر شده مورد تایید قرار گرفتند و در نهایت مدل پژوهش ترسیم شد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاکی از استخراج مدل بانکداری جامع اخلاقی-اسلامی در بانک رفاه است. بر اساس نتایج پژوهش، خط مشی گذاران در هنگام تدوین این خط مشی ها، تمام اصول اخلاقی-اسلامی را در ساختار و فعالیت های خود رعایت کنند تا عدالت اجتماعی و اقتصادی برقرار شود، درآمد بصورت عادلانه توزیع شوند و با ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها و تسهیل مبادلا ت ارزش به حفظ ارزش پول کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!