اثر حاشیه نشینی بر سلامت زنان در شهر اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش در زمینه مطالعات جامعه شناسی سلامت زنان و با و هدف بررسی اثر حاشیه نشینی بر سلامت زنان در شهرستان اردبیل انجام شد.

روش

روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا تحلیلی- توصیفی است. نمونه آماری به تعداد 384 نفر از زنان مناطق حاشیه نشین اردبیل به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سلامت زنان در دو بعد کلی فقر قابلیتی و سلامت روانی زنان بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمونT-test تحلیل شدند.

یافته

سلامت زنان حاشیه نشین ضعیف بوده و میانگین مولفه های فقر قابلیتی بیشتر از حد متوسط و میانگین مولفه های سلامت روانی کمتر از حد متوسط است. دسترسی به سبد مواد غذایی نامطلوب (34/2) ، وهمچنین دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی (13/2)، حفظ حریم ها و حرمت های انسانی (71/2) و پاسداری از عزت نفس زنان (61/2)، دستیابی به آزادی های اساسی (17/2) و میزان مشارکت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی (70/2) و توانایی جسمی (28/2) در این منطقه ضعیف است. همچنین در بررسی سلامت روانی مشخص شد که زنان ازنظر کفایت اجتماعی (92/2) خوش بینی نسبت به آینده (44/2) ، ادراک خودکارآمدی (53/5) ، وابستگی میان نسلی (25/2) خودشکوفایی و توانمندی های بالقوه فکری و هیجانی (83/2) در وضعیت ضعیفی قرار دارند.

نتیجه

با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت مناطق حاشیه نشین شهر اردبیل به دلیل تحدید سلامت زنان در حوزه های مختلف، نیازمند پایش و استفاده از امکانات و ابزارهای امنیتی - انتظامی از سوی پلیس و مراکز زیربط در این مساله را دارد لازمه این امر برخورداری از بوجه کافی و حمایت دولت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
225 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p2636108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!