آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی یزد درباره ایدز و هپاتیت در سال تحصیلی 99-1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرسنل بهداشتی از جمله دانشجویان دندانپزشکی به علت تماس با خون و سایر مایعات بدن همواره در معرض عفونت های انتقال یابنده از طریق خون مانند هپاتیت و ایدز هستند، بنابراین لازم است که طی آموزش های مدبرانه از دانش و نگرش مناسب و عملکرد صحیح در رابطه با اینگونه بیماری ها برخوردار گردند تا بتوانند به درمان بیماران مبتلا که وظیفه اخلاقی و قانونی آن ها است، اهتمام ورزند. لذا این پژوهش با هدف ارزیابی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دندانپزشکی یزد در ارتباط با بیماری های ایدز و هپاتیت انجام گرفت.

روش بررسی

این مطالعه مشاهده ای- توصیفی از نوع مقطعی بر روی 188 نفر از دانشجویان سال 4، 5 و 6 دندانپزشکی دانشکده دندانپزشکی یزد انجام شد که 170 نفر پرسش نامه را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد ، جمع آوری و با استفاده از آزمون های T-Test ، ANOVA و کای اسکور و SPSS version 16 تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان به ترتیب 20/77 (از 30 نمره)، 32/04 (از 45 نمره) و 46/17 (از 52 نمره) بود. آگاهی دانشجویان در مورد درمان های پروفیلاکسی پس ازمواجه با سوزن (نیدل استیک) و تست های غربالگری، ضعیف بود. علاوه بر این دانشجویان نگرش ضعیفی درارتباط با درمان بیماران داشتند. بین عملکرد مردان و زنان تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (P<0.05).

نتیجه گیری

دانشجویان دندانپزشکی با وجود آگاهی و نگرش متوسط، عملکرد خوبی درارتباط با بیماری های هپاتیت و ایدز داشتند. بنابراین مسیولین دانشکده باید بر ارتقا آموزش و رویکردهای تغییر نگرش دانشجویان تمرکز بیشتری نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
6900 تا 6911
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!