روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه اختلال نوبت کاری در زنان شاغل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اختلال نوبت کاری (Shift Work Disorder :SWD)، یک اختلال خواب اولیه (ریتم شبانه روزی) است که با خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و یا بی خوابی مشخص می شود که با افزایش خطر تصادف ها و کاهش کیفیت زندگی در افراد همراه است. استفاده از پرسش نامه اختلال نوبت کاری برای شناسایی افراد در معرض خطر مفید باشد. هدف از این مطالعه روان سنجی نسخه فارسی پرسش نامه اختلال نوبت کاری در زنان شاغل بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی مقطعی پرسش نامه اختلال نوبت کاری (SWD)  با استفاده از روش ترجمه از زبان مبدا انگلیسی به زبان فارسی و سپس ترجمه مجدد از فارسی به انگلیسی و ترجمه مجدد از انگلیسی به فارسی برگردانده شد. روایی ظاهر توسط متخصص ویرایش ادبی و یک گرافیست و روایی محتوا توسط 10 نفر متخصص با محاسبه تحلیل عام به انجام رسید و روایی آن به وسیله تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. برای بررسی پایایی در این مطالعه 632 خانم شاغل مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان، بیمارستان آرش و مطب زنان در شهر تهران با آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS version 16  انجام شد.

نتایج

از نظر روایی محتوی با میانگین 70% (سوالات به ترتیب 80%، 80%، 60% و 60%) و شاخص اعتبار محتوا با میانگین 5/87% (سوالات به ترتیب 100%، 90%، 80% و 80%) بود. در بررسی پایایی، همگنی داخلی پرسش نامه SWD با میزان آلفای کرونباخ 63/4 درصد و حذف هر یک از چهار سوال پرسش نامه منجر به کاهش همگنی داخلی پرسش نامه می شد. هم چنین دامنه تغییرات همبستگی برای چهار سوال پرسش نامه از حداقل 0/339 تا 0/488 بود که بیشتر از حداقل حد مطلوب 0/3 بوده است.

نتیجه گیری

روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه اختلال نوبت کاری در حد قابل قبولی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
6965 تا 6976
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!