اثر متوپرولول بر فعالیت حیاتی سلولهای سرطانی خون انسان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

  متوپرولول به عنوان یک بتابلوکر، کاربرد فراوانی در درمان برخی بیماری های قلبی از جمله فشار خون و انفارکتوس دارد. اثرات سیتوتوکسیک، ضدالتهابی و ضدتوموری متوپرولول گزارش شده اند. هدف این مطالعه بررسی اثر متوپرولول بر فعالیت حیاتی رده های سلولی سرطانی خون انسان است.

مواد و روش ها

سلول های سرطانی خون انسان MOLT-4)  JURKAT, و  U937)  در محیط RPMI  کامل کشت داده شدند و سپس به تعداد well /cell  104´3 در گروه های پنج چاهکی درون پلیت های کشت 96 چاهکی در محیط کشت RPMI حاوی FCS 10% تحت تیمار با غلظت های مختلف متوپرولول (μg/ml 1000- 1) در فواصل زمانی 24، 48 و 72 ساعت قرار گرفتند. نهایتا فعالیت حیاتی سلول ها با روش رنگ آمیزی تریپان بلو بررسی شد. نتایج حاصله بین گروه تست و کنترل با آزمون آنالیز واریانس مورد مقایسه قرار گرفت.

نتایج

فعالیت حیاتی هر سه رده سلولی پس از 48 ساعت تیمار در مجاورت غلظتμg/ml   1000 از متوپرولول به طور معنا داری در مقایسه با کنترل کاهش یافت. متوپرولول پس از 72 ساعت تیمار، فعالیت حیاتی دو رده MOLT-4 وJURKAT را در غلظت μg/ml 100³ و رده U937 را در غلظت μg/ml 500³ به طور معنا داری در مقایسه با کنترل کاهش داد.

نتیجه گیری

متوپرولول فعالیت حیاتی رده های سلولی سرطان خون انسان را به صورت وابسته به غلظت و زمان کاهش می دهد. اثرات ضدتوموری متوپرولول ممکن است تا حدی ناشی از کاهش فعالیت حیاتی سلول ها توسط این دارو باشد؛ بنابراین متوپرولول می تواند برای درمان سرطان خون کاربرد بالقوه داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!