تاثیرات فرهنگ اسلامی بر عملکرد کاری مراجعان کاردرمانی در کشورهای اسلامی: مطالعه مروری با رویکرد آنالیز محتوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

از جمله عواملی که بر فعالیت های کاردرمانان در کمک به مراجعان برای انتخاب فعالیت های هدفمند و تعریف عملکرد کاری بهینه تاثیر دارد بافتار فرهنگی جامعه است. این ساختار فرهنگی در کشورهای اسلامی تا حدود زیادی متاثر از اعتقادات مذهبی حاکم بر جامعه است. کمتر تاثیر فرهنگ اسلامی بر عملکرد کاری مراجعان مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه به مرور مقالات مربوط به ارتباط بافتار فرهنگ اسلامی و عملکرد کاری مراجعان در کشور های اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای آشکار پرداخته است. بنابراین هدف از این مطالعه تبیین تاثیرات فرهنگ اسلامی بر عملکرد کاری مراجعان کاردرمانی در کشورهای اسلامی است. 

روش بررسی

46 مطالعه با استفاده از کلید واژه های occupational therapy، Muslims و Islamic culture تا قبل از سال 2022 انتخاب اولیه شدند و مقالاتی که بی ارتباط با کاردرمانی بودند و در مورد اسلام و فرهنگ اسلامی نبودند، حذف شدند. در نهایت 20 مطالعه انتخاب و تجزیه و تحلیل کیفی شدند.

یافته ها

تجزیه و تحلیل مطالعات استخراجی به پیدایش مضمون ها و طبقات مختلفی منجر شده است که مضمون نکات مثبت دارای طبقات اهمیت ساختار متحد خانواده ها، اهمیت مذهب در کمک به مراجعان، اهمیت نماز به عنوان یک فعالیت هدفمند و مضمون چالش ها دارای طبقات درمان های سنتی بدون شواهد بالینی، اهمیت رعایت اصل محرم بودن در ارتباطات بین فردی، اعتقادات خاص در علیت بیماری، محدودیت در ادا کردن نماز، چالش های فرهنگی و محلی، تردید در پذیرش فلسفه کاردرمانی هستند.

نتیجه گیری

اسلام با توجه ویژه به ساختار و حفظ ارتباطات خانواده و ایجاد اعتقادات و باورهای مثبت در بین جامعه توانسته تا حد زیادی باعث تسهیل روند کاردرمانی و عملکرد کاری مراجعان شود، ولی در بافتار فرهنگ اسلامی موانع زیادی نیز به چشم می خورند که این چالش ها متاسفانه باعث ایجاد محدودیت در ارتباطات بین فردی و پذیرش فلسفه کاردرمانی می شوند. کاردرمانگران می توانند از نکات مثبت جهت بهبود عملکرد مراجعان استفاده کنند. جهت برطرف کردن چالش ها نیاز است تحقیقات زیادی جهت ارایه راهکارهای لازم انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
308 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!