فراوانی تنشن غیر طبیعی عصبی و ارتباط آن با ناتوانی عملکردی در سندرم های درد عضلانی اسکلتی اندام فوقانی: مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سندرم های درد عضلانی اسکلتی با منشا استفاده بیش از حد، امروزه یکی از علل اصلی ناتوانی عملکردی به شمار می روند. اگرچه علایم و شکایت این بیماران غالبا در ارتباط با ساختارهای عضلانی اسکلتی است، میکروتروما و فعالیت های تکراری (دلایل اصلی ایجاد سندرم های درد عضلانی اسکلتی) می توانند به نوروداینامیک غیرطبیعی منجر شوند. به اختلالات حرکت ساختارهای عصبی نسبت به بافت های اطراف یا اختلال در طویل شدگی نرمال عصب نوروداینامیک غیرطبیعی گفته می شود. برخی از مطالعات اخیر احتمال همراهی اختلالات نوروداینامیک را در مبتلایان به این سندرم ها مطرح کرده اند. بنابراین هدف این مطالعه تعیین فراوانی تنشن غیر طبیعی عصبی و ارتباط آن با ناتوانی عملکردی در سندرم های درد عضلانی اسکلتی اندام فوقانی بود.

روش بررسی

100 شرکت کننده (78 زن و 22 مرد) در این مطالعه حضور داشتند. مبتلایان به سندرم های درد عضلانی اسکلتی براساس معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. آزمون های نوروداینامیک اعصاب مدین، رادیال و اولنار بر اساس رویکرد باتلر و شاکلاک انجام شدند. بین هر آزمون 5 دقیقه زمان استراحت وجود داشت تا از ایجاد اثرات درمانی مانور نوروداینامیک اجتناب شود. به منظور اندازه گیری کمی شدت تنشن غیرطبیعی اعصاب محیطی در لحظه مثبت شدن آزمون های نوروداینامیک، برای اعصاب مدین و رادیال، زاویه اکستنشن مفصل آرنج و برای عصب اولنار، زاویه ابداکشن مفصل شانه ملاک اندازه گیری بود. زاویه مفصل به کمک گونیامتر استاندارد اندازه گیری شد. به منظور بررسی ارتباط بین تنشن غیرطبیعی عصبی و ناتوانی عملکردی از آزمون پیرسون استفاده شد. در تمامی آزمون ها، سطح معنادار آماری کمتر از 0/05 بود.

یافته ها

نتیجه آنالیز فراوانی داده ها نشان داد صرف نظر از نوع ضایعه، از 100 شرکت کننده (برخی از شرکت کنندگان به بیش از 1 بیماری مبتلا بودند، در مجموع 112 مورد بیماری گزارش شد) که تحت ارزیابی نوروداینامیک قرار گرفتند، 50 بیمار (50 درصد) دارای حداقل یک اختلال در تنشن اعصاب مدین، رادیال و یا اولنار بودند. نتایج نشان داد ارتباط معناداری بین میزان ناتوانی عملکردی و شدت تنشن غیرطبیعی عصبی برحسب زاویه مفصلی وجود نداشت.

نتیجه گیری

در تعداد زیادی از مبتلایان به سندرم های درد عضلانی اسکلتی اندام فوقانی که فاقد علایم واضح اختلالات عصب بوده اند، یافته های آزمون بالینی نوروداینامیک مثبت بود. بنابراین پیشنهاد می شود در تمامی بیماران با تشخیص سندرم درد عضلانی اسکلتی، ارزیابی نوروداینامیک و در صورت لزوم درمان نوروداینامیک به روش های درمانی معمول فیزیوتراپی اضافه شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
382 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!