بررسی میزان رضایتمندی روش تدریس کلاس وارونه در مقایسه با آموزش با ارائه محتوای الکترونیکی و روش سخنرانی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در دهه های اخیر، لزوم تجدید نظر در روش های سنتی تدریس و استفاده از روش های نوین و فعال یادگیری و دانشجو-محور از سوی سیستم های آموزشی احساس شده و کاربرد این روش ها در علوم مختلف از جمله علوم پزشکی رواج یافته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی روش تدریس کلاس وارونه در مقایسه با آموزش با ارایه محتوای الکترونیکی و روش سخنرانی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی انجام شد.

روش ها

این مطالعه نیمه تجربی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. جامعه تحقیق دانشجویان رشته های اتاق عمل و هوشبری دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار (51 دانشجو) بودند. دانشجویان شامل 15 دانشجوی ترم2 اتاق عمل، 18 دانشجوی ترم 4 اتاق عمل و 18 دانشجوی ترم 1 هوشبری بودند. برای دستیابی به هدف تحقیق، تدریس در سه درس "آشنایی با بیماری های داخلی"، "اصول استریلیزاسیون و ضد عفونی" و "اصطلاحات پزشکی" مورد مطالعه قرار گرفت. این دروس به کمک روش های تدریس کلاس وارونه، آموزش از طریق ارایه محتوای الکترونیکی و سخنرانی ارایه شد. در انتهای هر درس، پرسشنامه استاندارد رضایت مندی دانشجویان از روش تدریس استاد تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 26 انجام شد. جهت توصیف اطلاعات از میانگین، انحراف معیار و جهت تحلیل داده ها از آزمون های آنالیز واریانس، کروسکال والیس و من ویتنی استفاده شد.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد که بیشترین میزان نمره رضایت مندی دانشجویان در درس آشنایی با بیماری های داخلی با استفاده از روش کلاس وارونه 5/45 ± 34/94، در هر دو درس اصول استریلیزاسیون و اصطلاحات پزشکی با روش سخنرانی به ترتیب 6/95 ± 38/20 و 5/90 ± 37/88 بود. نتایج آزمون آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که بین میانگین نمره رضایتمندی در روش سخنرانی در دروس مختلف ارتباط معنی دار آماری وجود ندارد (p=0/316, F=1/181). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمره رضایتمندی در روش ارایه محتوای الکترونیکی در دروس مختلف ارتباط معنی دار آماری وجود ندارد (p=0/255, H=2/73). نتایج  نشان داد که در روش وارونه، بین میانگین نمره رضایتمندی در دو درس، ارتباط معنی دار آماری وجود ندارد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که دانشجویان از هر سه روش تدریس ارایه شده رضایت دارند. میزان رضایتمندی دانشجویان از آموزش با روش کلاس وارونه و سخنرانی بیشتر از ارایه محتوای به صورت الکترونیکی بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2642410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!