ساخت بسته بندی فعال با استفاده از اسانس اکالیپتوس و اسانس نعنا فلفلی به روش الکتروریسی: بررسی ویژگی‫ ها و خاصیت ضد باکتریایی‬‬‬

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از انجام این تحقیق، تقویت خاصیت ضد میکروبی نانوالیاف فعال حاوی اسانس اکالیپتوس با استفاده از غلظت های مختلف اسانس نعناع فلفلی برای استفاده به عنوان بسته‎بندی فعال می‎باشد. نانوالیاف حاوی مخلوط اسانس اکالیپتوس (10 درصد) و اسانس نعناع فلفلی (غلظت های 0، 2.5، 5، 10 درصد (حجمی/حجمی)) تولید  شد. نتایج SEM و Image-J نشان داد که بارگذاری اسانس، قطر الیاف الکتروریسی شده را از 200 به 400 نانومتر افزایش داد. تصاویر SEM نشان داد که مورفولوژی الیاف الکتروریسی شده به شکل لوله‎ای است. XRD برای مطالعه ساختار فیزیکی الیاف الکتروریسی شده به کار گرفته شد و دیفراکتوگرام‎های XRD نشان می‎دهد که افزودن اسانس به زیین، منجر به تغییر ساختار کریستالی زیین نشده است. ترموگرام‎های TGA نشان داد که بارگذاری اسانس باعث افزایش پایداری حرارتی الیاف الکتروریسی شده، گردید. طیف FTIR برهمکنش بین الیاف الکتروریسی شده و اسانس را نشان می دهد. آزمایش ضد میکروبی به روش انتشار دیسک انجام شد و نتایج نشان داد که پوشش فیبری حاوی اسانس از رشد استافیلوکوکوس اوریوس و اشریشیا کلی جلوگیری نموده. با توجه به نتایج این تحقیق، الیاف حاوی مخلوط اسانس‎های اکالیپتوس و  نعناع فلفلی را می توان به عنوان یک بسته بندی فعال برای استفاده در بسته‎بندی مواد غذایی مختلف مانند پنیر، گوشت و برخی محصولات غذایی دیگر در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643906 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!