فعالان محدود، فعالیت های نامحدود؛ بررسی نقش و عملکرد سازمانهای بین المللی غیردولتی INGOs در مقابله با بحران جهانی ویروس کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان های بین المللی غیردولتی از جمله بازیگران فعال در عرصه های مختلف حقوق بین الملل در تمامی صحنه های جهانی هستند که نقشهای مفید و موثری را تاکنون ایفا کرده اند. در جریان شیوع بیماری کووید 19 نیز این سازمانها با تکیه بر اصل بین المللی همکاری میان اعضای جامعه جهانی، علیرغم داشتن ضمانت اجرا و نهاد الزام کننده، تاثیرات مهم و کارکردهای فراوانی در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت، اقتصادی و حتی سیاسی در مقابله با این اپیدمی و در همگرایی با سایر بازیگران بین المللی داشته اند. بررسی ابعاد، نحوه عملکرد و میزان تاثیرگذاری این فعالان بین المللی موضوعی است که در این پژوهش مورد واکاوی قرار گرفته و از اهداف این پژوهش است. 

روش

پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است.

یافته ها و نتایج

با وجود عدم تایید و ارزش گذاری کافی نسبت به نقش سازمانهای بین المللی غیردولتی، این فعالان محدود عرصه بین الملل، فعالیت های نامحدودی را در جهت کمک به حل معضلات جهانی از جمله این همه گیری انجام داده و اغراق آمیز نخواهد بود اگر نتایج آن را قابل ستایش بدانیم. این سازمان ها با ورود خود به عرصه های بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تاثیرگذاری در رویه دولتها و سازمانهای بین المللی و اصلاح آنها به طرق مختلف، در زمینه های پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید 19 و کاهش اثرات زیانبار آن حتی در دوره پساکرونا، از شناسایی مشکلات گرفته تا اجماع و تبادل نظر و اجرای برنامه های توافق شده، سعی در نجات جهان از این بلای ویرانگر و به نوعی اثبات مزایای وجود و حضور خود و به رخ کشیدن تواناییهایشان به جامعه جهانی دارند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
239 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2643925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!