اثرات جهانی شدن، رشد اقتصادی، توسعه مالی بر ردپای اکولوژیکی در ایران (تجزیه وتحلیل رگرسیون کوانتایل)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
رشد اقتصادی و توسعه مالی پیامدهای نا گواری به خصوص در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی به همراه داشته است، زیرا بیشتر فعالیت های اقتصادی در ارتباط تنگاتنگ با محیط زیست بوده و در حقیقت می توان بیان نمود که سرنوشت محیط زیست و رشد اقتصادی جوامع به یکدیگر وابسته است در مطالعه حاضر به بررسی اثرات جهانی شدن، رشد اقتصادی، توسعه مالی بر رد پای اکولوژیکی در ایران پرداخته شده است.
روش بررسی
برای انجام این پژوهش از مدل رگرسیون کوانتایل و برای دوره زمانی 1400-1360 استفاده شد. این روش به تدریج به روش جامعی برای تجزیه وتحلیل آماری مدل های خطی و غیرخطی متغیرهای پاسخ، درزمینه های مختلف تبدیل گردیده است.
یافته ها
بر اساس نتایج؛ در چارک های (پایین) اول و دوم؛ جهانی شدن اقتصادی، رشد اقتصادی، مصرف انرژی، توسعه مالی و  تراکم جمعیت بر ردپای اکولوژیکی ایران اثر مثبت دارد و از چارک های سوم و چهارم به بعد شدت تاثیرگذاری آن بر ردپای اکولوژیکی ایران افزایش می یابد. به عبارتی شاخص های جهانی شدن، رشد اقتصادی و توسعه مالی در چارک اول (Q25) و دوم (Q50)، با ردپای اکولوژیکی ایران دارای یک همبستگی زمانی مثبت می باشد. سپس، با دور شدن مولفه های تاخر و حرکت به سمت چارک سوم (Q75) و چهارم (Q95)، همبستگی بین شاخص های مطالعه و ردپای اکولوژیکی ایران افزایش می یابد.
بحث و نتیجه گیری
در کشور ایران به دلیل فراوانی انرژی و منابع طبیعی، قیمت انرژی پایین است که این امر موجب استفاده بیش از حد و نادرست انرژی شده است. اعطای تسهیلات بانکی با شرایط آسان، معافیت های مالیاتی و از این قبیل برای تولیدکنندگان وسایل گازسوز و برقی با راندمان بالای انرژی و متقابلا وضع مالیات های سنگین، عدم حمایت های مالی و عدم صدور مجوز برای تولید کنندگان وسایل انرژی بر با برچسب انرژی پایین، اعطای تخفیفات گمرکی برای واردات وسایل گازسوز با راندمان بالا و عدم اجازه ورود و یا حقوق گمرکی بالا برای واردات وسایل گازسوز با راندمان پایین می تواند در کاهش مصرف انرژی و ردپای اکولوژیکی مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!