بررسی میزان آگاهی و نگرش به ذخیره و اهداء خون بندناف در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر زابل در سال 1401

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در دهه های گذشته، خون بند ناف به عنوان منبع ارزشمندی از سلول های بنیادی شناخته شده و جهت درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش به ذخیره و اهدای خون بند ناف در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر زابل انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1401 بر روی 500 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر زابل انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، آگاهی و نگرش به ذخیره سازی و اهدای خون بند ناف بود که توسط افراد تکمیل شد. امتیاز بخش آگاهی به 3 گروه آگاهی ضعیف، متوسط و آگاهی خوب و امتیاز قسمت نگرش به سه قسمت نگرش منفی، خنثی و نگرش مثبت تقسیم بندی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16) و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی 11/5±18/24 بود و 463 نفر (6/92%) از شرکت کنندگان اطلاعات کافی راجع به ذخیره سازی و اهدای خون بند ناف نداشتند. میانگین نمره نگرش 54/4±36/28 بود و اکثریت شرکت کنندگان یعنی 494 نفر (8/98%) نگرش خنثی نسبت به ذخیره سازی و اهدای خون بند ناف داشتند. بین دو متغیر آگاهی و نگرش به ذخیره و اهدای خون بند ناف همبستگی آماری معناداری وجود نداشت (03/0- =r، 507/0=p).

نتیجه گیری

با توجه به کاربرد سلول های بنیادی خون بند ناف در درمان بیماری های مختلف، اطلاع رسانی و برنامه ریزی آموزشی مناسب به منظور ارتقاء آگاهی و نگرش زنان باردار ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644094 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!