بررسی استرس، اضطراب و اختلال خواب دندانپزشکان شهر ساری در دوران همه گیری کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

شرایط بحرانی همه گیری بیماری می تواند باعث آثار منفی روانی و اجتماعی شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین اضطراب، استرس و اختلال خواب در دندانپزشکان عمومی و متخصص شهر ساری در دوران همه گیری کووید-19 می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی از طریق شبکه های مجازی و پیامک از290 نفر از دندانپزشکان شهرساری جهت شرکت در مطالعه دعوت شد. جهت بررسی میزان اضطراب و استرس شرکت کننده ها از پرسشنامه مقیاس اضطراب کووید-19 و جهت بررسی کیفیت خواب از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ استفاده شد. اطلاعات جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS26 و روش های آمار توصیفی تحلیلی آنالیز شد.

یافته ها

تعداد126 دندانپزشک به پرسشنامه ها پاسخ دادند. میانگین نمره کل اضطراب و استرس دندانپزشکان عمومی 12/40 و متخصص 11/52 بود و در سطح خفیف قرار داشت. ارتباط معنی داری بین میزان اضطراب و استرس با جنسیت دندانپزشکان عمومی (0/098P=) و متخصص (0/139P=) وجود نداشت. میزان شیوع اختلال خواب دندانپزشکان عمومی و متخصص به ترتیب 78/9 درصد و 72/2 درصد بود. میانگین نمره کل اختلال خواب دندانپزشکان عمومی 6/82 و متخصص 6/13 بود و اختلال خواب دندانپزشکان در سطح نامناسب و ضعیف قرار داشت. ارتباط معنی داری بین میزان اختلال خواب با جنسیت دندانپزشکان عمومی (0/448P=) و متخصص (0/911P=) وجود نداشت.

استنتاج

نمره کل اضطراب و استرس دندانپزشکان عمومی و متخصص در دوران همه گیری کرونا در سطح خفیف قرار داشت. اختلالات خواب در بین دندانپزشکان از شیوع بالایی برخوردار بود و کیفیت خواب دندانپزشکان عمومی و متخصص در این دوران در سطح نامناسب و ضعیف قرار داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!