ارتباط بین شاخص التهابی رژیم غذایی و پروتئین واکنشی C در پلاسما و مایع منی با کیفیت مایع منی: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری یک موضوع نگران کننده در بین زوجین در سراسر جهان است و به طور کلی عوامل مردانه مسیول تقریبا نیمی از موارد هستند.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین DII و سطوح CRP در پلاسما و مایع منی با کیفیت مایع منی در مردان نابارور انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی 88 مرد نابارور مراجعه کننده به بیمارستان بعثت تهران از دی ماه 1400 تا آذر 1401 شرکت کردند. یک پرسشنامه دقیق برای اطلاعات درخواستی و یک پرسشنامه 168 آیتمی نیمه کمی بسامد خوراکی توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. برای محاسبه DII از پرسشنامه بسامد خوراکی استفاده شد. علاوه بر این، نمونه های منی و خون از هر شرکت کننده برای آنالیز مایع منی و ارزیابی سطح CRP جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل های آماری برای بررسی ارتباط بین سطوح DII و CRP با کیفیت اسپرم، که به عنوان نتیجه اولیه مطالعه بودند، انجام شد. ارتباط بین DII و CRP سرم/منی علاوه بر ارزیابی مواد مغذی در هر چارک DII، نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

با در نظر گرفتن آزمون ANOVA بین چارک های مختلف DII از نظر تحرک اسپرم (006/0 = p) و مورفولوژی (014/0 = p) تفاوت معنی داری وجود داشت. آزمون Post-hoc نشان داد که بین چارک اول و دوم و چارک اول و چهارم DII از نظر تحرک اسپرم تفاوت معنی داری وجود دارد (به ترتیب 011/0 = p و 017/0) و تفاوت معنی داری بین چارک اول و دوم DII با توجه به مورفولوژی اسپرم وجود دارد (009/0 p =). تفاوت معنی داری معکوسی بین DII و تحرک اسپرم مشاهده شد (017/0 = p). کربوهیدرات ها و β-کاروتن ها بین چهار چارک DII تفاوت معنی داری داشتند (به ترتیب 043/0 = p و 026/0 = p). در نهایت، بین سطوح DII و CRP در خون و مایع منی همبستگی معنی داری مشاهده نشد (05/0 p >).

نتیجه گیری

یافته ها ارتباط قابل توجهی را بین DII و کیفیت مایع منی نشان داد. با این حال، ارتباط معنی داری بین سطح DII و CRP در خون و مایع منی وجود نداشت.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
835 تا 844
لینک کوتاه:
magiran.com/p2644500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!