چالش های تقنینی تحقیقات پلیسی در جرایم امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به ویژگی های حاکم بر جرایم امنیتی و پیچیدگی ناشی از کشف و فرایند تحقیقات مقدماتی مرتبط با این جرایم، بررسی و تحلیل سیاست های تقنینی در این حوزه دارای اهمیت است. بنابراین، با اجمال و ابهامی که در حوزه دادرسی جرایم امنیتی وجود دارد، هدف از نگارش این مقاله، احصای چالش های موجود و ارایه راه کارهای برون رفت از آن می باشد.

روش

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت داده ها و شیوه اجرا، از نوع پژوهش های کیفی و از نوع اکتشافی است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون مصاحبه ها و اسناد مرتبط علمی استفاده شده است. برای این منظور، مفاد قانونی مرتبط با دادرسی جرایم امنیتی، منابع فقهی و علمی بررسی و با تعداد 25 نفر از خبرگان سازمانی و برون سازمانی (صاحب نظران دانشگاهی، مقامات قضایی و افسران کشف جرم) به صورت هدفمند انتخاب وتا مرحله اشباع نظری مصاحبه عمیق به عمل آمد. اعتبار و روایی داده ها بر اساس سه شاخص «انتقال پذیری»، «تاییدپذیری» و «ممیزی قابلیت اطمینان» مورد تایید قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج حاصله از تحلیل مضمون اسناد بررسی شده و مصاحبه های انجام شده می توان چالش های موجود در حوزه کشف و تحقیق جرایم امنیتی در فرایند تحقیقات پلیسی را در مجموع 34  مضمون پایه و در قالب  4 مضمون سازمان دهنده (سکوت، ابهام، اجمال و خلاء قانونی) و دو مضمون فراگیر (ضرورت بازنگری در قانون و تدوین آیین دادرسی افتراقی) مطرح نمود.

نتایج

با توجه به خصوصیات ماهوی و شکلی حاکم بر جرایم امنیتی و همچنین، ابهام و یا اجمال در سیاست های تقنینی موجود همواره فرایند کشف و تحقیقات مقدماتی این جرایم بخصوص در مواجهه با تامین و تضمین حقوق و آزادی های افراد، با چالش هایی همراه است. بایسته است در حوزه سیاست کیفری شکلی و به منظور رفع ابهامات موجود در فرایند کشف و تعقیب این جرایم، آیین دادرسی افتراقی مدون و یا نسبت به اصلاح و به روزرسانی قوانین موجود در این عرصه اقدام گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2645889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!