مدل سازی نقش متغیرهای اقلیمی بر پراکنش کنه تارتن دو لکه ای Tetranychus urticae Koch (Acari: Tetranychidae) در استان آذربایجان غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کنه تارتن دو لکه ای Tetranychus urticae Koch یکی از آفاتی است که به بسیاری از گیاهان در مزارع، باغ ها وگل خانه ها خسارت وارد می کنند. شناخت پراکنش گونه های کنه با استفاده از داده های اقلیمی، تنوع جغرافیایی و تعیین زیستگاه مناسب از منظر جغرافیای جانوری می تواند کمک شایانی در جهت مدیریت بهتر آفات انجام دهد. مدل سازی پراکنش گونه ای از متداول ترین روش ها برای تعیین دامنه و قلمرو بالقوه پراکنش جغرافیایی گونه های گیاهی و جانوری به شمار رفته و معمولا تعیین این پراکنش به منظور مشخص کردن شرایط محیطی مناسب و هم چنین عکس العمل گونه ها به این شرایط استفاده می شود. در این پژوهش با استفاده از مدل مکسنت پراکنش کنه تارتن دو لکه ‎ای در 15 ایستگاه (باغات سیب) استان آذربایجان غربی انجام شده است. این مدل با استفاده از شش متغیر اقلیمی شامل حداکثر درجه حرارت گرم ترین ماه سال، حداقل درجه حرارت سردترین ماه سال، میانگین درجه حرارت گرم ترین فصل سال، میانگین درجه حرارت سردترین فصل سال، بارش گرم ترین فصل سال و بارش سردترین فصل سال از میان 19 متغیر اقلیمی و به همراه رکوردهای حضور گونه تهیه شده است. در ادامه برای ارزیابی نتیجه مدل سازی از تحلیل منحنی ROC و مساحت زیر منحنی AUC که یک شاخص کمی از قدرت تشخیص نقاط حضور توسط مدل می باشد، استفاده شده است. سطح زیر منحنی AUC برای داده های به کار رفته در تعیین مدل و داده های به کار رفته در تعیین اعتبار مدل حاکی از عملکرد قابل قبول مدل است. در انتها با بهره گیری از آزمون جک نایف مشخص شد متغیرهای میانگین دمای سردترین فصل سال، میانگین دمای گرم ترین فصل سال و حداقل دمای سردترین ماه سال برای پراکنش کنه تارتن دو لکه ای در استان آذربایجان غربی نقش به سزایی دارند که از این بین میانگین دمای سردترین فصل سال نقش بیشتری در پراکنش کنه تارتن دولکه ای دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
273 تا 280
لینک کوتاه:
magiran.com/p2647823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!