برآورد میزان مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از تردد سامانه اتوبوس های تندرو شهری با استفاده از مدل سازی عامل بنیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

افزایش ترافیک مشکلات زیادی را در کلان شهرها به همراه داشته که مهمترین آن آلودگی هوا و افزایش مصرف بی رویه سوخت است، از اقداماتی که می توان انجام داد، توجه به حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه اتوبوس های تندرو است، زیرا علاوه بر کاهش هزینه های اجتماعی می تواند در کاهش آلودگی هوا نیز بسیار موثر باشد. هدف اصلی این تحقیق، مطالعه میزان مصرف سوخت و میزان انتشار انواع آلاینده های هوا شامل گازهای  CO2،  CH4 ، N2O  در سناریوهای مختلف سامانه اتوبوس های تندرو است.

روش بررسی

از آنجا که پدیده های ترافیکی و ازدحام دارای خصوصیاتی از جمله پیچیدگی و پویایی هستند، مدل سازی آنها با مدل‎های ریاضی معمول بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. به همین منظور، می توان از تکنولوژی های مبتنی بر عامل‎ که دارای همخوانی بالایی با این خصوصیات هستند، بهره گرفت. در این تحقیق با استفاده از مدل سازی عامل بنیان سیستم عملکرد اتوبوس های تندرو شهری (BRT)، میزان مصرف سوخت و همچنین میزان تولید آلاینده های هوا برآورد شده است. تاکید این پژوهش بر این مطلب است که برای کنترل مصرف سوخت و بهبود عوامل آلاینده می بایست چه تغییراتی در پارامترهای موثر شامل سرعت اتوبوس ها، زمان توقف اتوبوس ها در ایستگاه ها و زمان بندی اعزام اتوبوس ها ایجاد شود. در این تحقیق، از نرم افزار پایه NetLogo برای کدنویسی مدل و اجرای شبیه سازی آن استفاده شده و سه سناریو متفاوت در خط یک اتوبوس های تندرو شهر تهران در نظر گرفته شده است.

یافته ها

پس از تحلیل و مقایسه وضعیت های مختلف، پیشنهادهایی برای کاهش مصرف سوخت و آلاینده های هوا ارایه شده است، از جمله این که با تغییرات جزیی در پارامترهای زمان توقف اتوبوس ها در ایستگاه ها و همچنین تغییرات در زمان اعزام اتوبوس ها از پایانه می توان نسبت به بهبود وضعیت میزان مصرف سوخت و آلودگی هوا اقدام نمود. نتایج حاکی از آن است که یکی از وضعیت های بهبود یافته مربوط به وضعیت افزایش پارامتر زمان اعزام اتوبوس ها و در سناریو پل بوده که میزان انتشار گازهای CO2،  CH4، N2O  به ترتیب برابر 6/1458 و 122/1 و 781/11 در یک ساعت زمان پیک مسافری می باشد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج حاصل شده حاکی از آن است که دستیابی به اهداف کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در وضعیت سناریوی پل نسبت به دو سناریوی دیگر مناسب تر است. همچنین در صورت امکان در تقاطع های دارای ترافیک بالا نسبت به ایجاد پل اقدام گردد و یا ایجاد سامانه چراغ های راهنمایی هوشمند نیز در دستور کار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!