تاثیر ترمیم یا عدم ترمیم پریتوئن بر عوارض پس از آپاندکتومی باز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آپاندیسیت شایع ترین وضعیت جراحی اورژانسی است. از عوارض پس از جراحی آپاندکتومی می توان به عوارض پوستی، عفونت، درد پس از عمل و فتق و انسداد اشاره کرد. بین جراحان بر سر بستن صفاق بعد از عمل های جراحی شکمی تفاوت نظر وجود دارد. لذا هدف از این مطالعه تعیین و تاثیرترمیم یا عدم ترمیم پریتوین بر عوارض پس از آپاندکتومی باز بود.

روش بررسی

این یک مطالعه کارآزمایی بالینی می باشد که در سال 13991398در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بر روی 126 نفر از بیماران مراجعه کننده که شرایط ورود به مطالعه جهت انجام جراحی آپاندکتومی به روش باز را داشتند، انجام گرفت. در این مطالعه تصادفی سازی به روش سیستماتیک انجام گرفت. مشاهدات بالینی و پیگیری بیماران یک هفته، سه ماه و شش ماه پس از عمل جراحی انجام شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس، تی تست و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

از 126 نفر کاندید برای عمل جراحی آپاندکتومی، 60 نفر مرد و 66 نفر زن بودند. در این میان 64(8/50 درصد) نفر تحت عمل جراحی همراه با ترمیم پریتوین و 62 نفر(2/49 درصد) تحت جراحی بدون ترمیم پریتوین قرار گرفتند. میانگین سنی این جمعیت 82/13±88/26 سال بود و در محدوده بین 5 تا 65 سال قرار داشت .نتایج نشان داد که هم در گروه با ترمیم پریتوین و هم در گروه بدون ترمیم پریتوین، 62 نفر(9/69 درصد) بدون عفونت و 2 نفر(1/3 درصد) همراه با تخلیه چرکی، علایم عفونت وعفونت محل جراحی(SSI) بودند. هم چنین در گروه با ترمیم پریتوین، 42 نفر(6/65 درصد) بدون درد، 16 نفر(0/25 درصد) میزان درد خفیف و 6 نفر(4/9 درصد) میزان درد متوسط داشتند. در گروه عدم ترمیم پریتوین 50 نفر(6/80 درصد) بدون درد، 11 نفر (7/17 درصد) درد خفیف و 1 نفر(6/1 درصد) درد متوسط داشتند. بین دو گروه عمل جراحی آپاندکتومی با ترمیم پریتوین و بدون ترمیم پریتوین، در وجود عفونت، فتق و انسداد و هم چنین شدت درد اختلاف معنی داری مشاهده نشد(076/0=p)، اما وجود درد در بیماران بدون ترمیم پریتوین به طور معنی داری کمتر بود(044/0=p).

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که استفاده از دو برش جراحی پریتوین باز و پریتوین بسته در عمل جراحی آپاندکتومی در مولفه های عفونت محل زخم تفاوت معنی داری باهم نداشتند، مولفه فتق اینسیژنال بعد از یک سال مشاهده نشد، هم چنین در مقایسه مولفه درد پس از عمل مشاهده شد که درد در گروه پریتوین باز کمتر است، لذا در بیماران با تشخیص آپاندیسیت پیشنهاد می شود از روش جراحی آپاندکتومی بدون ترمیم پریتوین استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
591 تا 604
لینک کوتاه:
magiran.com/p2648870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!